Testing av nytt el-utstyr
Julenissen har kommet til brygga. I disse dager monteres helt nytt elektrisk bus-system og landstrømsopplegg i gammel seilbåt.
Mange seilbåter fra 80-tallet har utslitt eller underdimensjonert el-system. Vi får i disse dager hjelp av Palli Gardarson fra Isbåter til å montere nytt utstyr om bord i en seilbåt fra 80-tallet.
Nytt landstrømanlegg
Ladac og Ctek har en stund laget landstrømspakker som gjør at folk flest kan montere utstyret selv. Normalt skal det være en autorisert elektriker som monterer slikt utstyr, men disse produsentene har laget enkle kontakter på alle punkter. Det gjør den elektriske oppkoblingen like enkel som å sette inn en stikkontakt. Vi monterer et nytt system fra Victron som utfordrer Ladac og Ctek. Også Victrons opplegg har «plug & play». Det var eksperten Gardarson som anbefalte meg utstyret fra Victron. Han mener at kontaktene og ledningene til Victron holder en høyere kvalitet.
Systemet er godt dimensjonert. Landstrømboksen har fem sikringer. Det gjør feilsøking enklere, og jeg kan skru ned deler av systemet.
Laderen er på 30 amp. Det gjør at man relativt raskt får ladet opp mesteparten av batteriene. Laderen har innebygget vifte, som gir bedre effekt i lengden, men den mangler temperaturføler for batteriet. Hadde jeg hatt AGM, eller Gel batterier ville Gardarson anbefalt det.
Du finner mer info om Ladix, systemet fra Ladac her
Du finner mer info om Cteks lader her
Fremtidens el-system
Hele båtens 12 volts-system skal byttes ut. For å styre systemet vil det bli montert et bus-system fra svenske EmpirBus. Systemet kan sammenlignes med can-bus som brukes i bil. EmpirBus’ system gjør at man kan programmere bryterene til å utføre forskjellige oppgaver. Man kan få lysene til å dimme, eller om jeg hadde hatt vindusviskere kunne jeg satt opp en intervallfunksjon på viskerne. Tar du en regnsensor fra en bil kan du få viskere som setter seg på automatisk. Systemet styres fra en PC, så får å sette opp anlegge må man ha en PC med USB utgang. Bus-system har blitt brukt på bil en årrekke. På båt er det på full vei inn. Hallberg-Rassy har ligget i tet på dette feltet og det samme systemet som jeg nå får montert er allerede på plass i Hallberg-Rassy 37 og Hallberg-Rassy 31.
EmirBus kommer nå med en enda mer avansert system. Med deres nye system kan du styre mange av båtens funksjoner med en iPhone.
Les: Kontroller båten med iPhone
Litt dyrere
Jo mer avansert båt man har, eller funksjoner man ønsker, jo bedre er et slikt bus-system. På større båter er det mye å hente på at monteringen blir enklere, og man vil spare veldig mange kilo med ledninger. Twostar 36 er en enkle båt med enkle løsninger, så sytemet er nok litt «overkill», men det gir mange flere muligheter.
– Selv sikringen vil bli programert. Jeg vil sette inn en verdi tilsvarende det utstyret som brukes. Har du i dag en enkel pumpe setter jeg sikringen til pumpens strømkrav, men om du bytter til en større pumpe kan du gå inn å sete en høyere verdi på sikringen.
– Om to år vil de fleste båtene ha et bus-system, mener Palli Gardarson. Det er første gang han har montert slikt utstyr, men han har drevet service på båter med bus-system.
Sliten bruktbåt
Jeg kjøpte våren 2009 en sliten Twostar 36 for 220 000,-. Båten trenger oppussing, og den blir brukt som en arena hvor vi inviterer inn eksperter for gode råd. Den 36 fot lange båten er enkel og mangler det meste av utstyret som en moderne turseiler har. Båten vil også bli en plattform for test av utstyr og nye løsninger. Vi har montert Kebony som alternativ til teak i cockpiten, og i sommer testet vi ut litium-batterier samt Garmin GPSMap 620 plotter. Artikkelserien vil være nyttig for folk med eldre båter, og som ønsker å gjøre oppgraderinger.
Objektiv testing
Utstyret som blir testet blir enten levert tilbake til produsenten, eller kjøpt på lik linje som en vanlig forbruker. Det er viktig for oss for å kunne skrive en uavhengig tekst. Båten blir brukt for å finne gode løsninger for båteiere i samme situasjon, ikke for å fremme noen leverandører.
Palli Gardarson er årets julenisse.