Mitt hav
Dyrt og deilig med nytt
Drømmer du om ny båt og lurer på hva den vil koste i Norge, er 16 faktoren du kan gange båtens pris med for å få den med 25 prosent moms og en fornuftig utstyrspakke i norske kroner.
En båt til 100 000 euro uten moms vil havne på ca. 1,6 millioner kroner. Faktoren på 16 fungerte i alle fall bra på båtene vi seilte i forbindelse med Årets Båt i Europa.
Nye båter er dyre, mens brukte har falt i pris. Vi elsker å seile, men færre kjøper ny seilbåt i det som tidligere var volummarkedet. Seilbåter som blir solgt nå, har gjerne en prislapp på over fem millioner kroner. Nybåtsalget til vanlige lønnsmottagere er nesten forsvunnet.
På 1970 og 1980-tallet fikk man nesten det samme for sin brukte båt som det man betalte for den. Da var det fristende å kjøpe seg opp i størrelse og kvalitet. Slik er det ikke lenger.
Nå opplever jeg at mange beholder båten de har, fordi verdien er så lav, og at det ikke frister å kjøpe seg opp til noe nyere og mer moderne. En venn av meg har en Bavaria Cruiser 39 som han kjøpte ny i 2006, men han ser ingen grunn til å bytte båt, selv om han ser fordelen med doble ratt i cockpiten, badeplattform og en rigg som er lettere å håndtere enn den han har i båten sin. Båten hans fungerer til sitt bruk og er pålitelig. Nå får du en 15 år gammel, kurant Bavaria for mellom 500 000 og en million kroner.
Det er flere grunner til at båtene er blitt dyrere. I 2006 kostet euroen 7,50 kroner. Nå er prisen nesten 10 kroner. En 40-foter er dessuten blitt mye større, like stor som en 44-foter i 2006. Derfor er det ikke rettferdig å sammenligne en 40-foter fra den tiden med en av årets nye båter. Dagens båter er også bedre utstyrt. Baugpropell og elvinsjer har alle. Båter med selvslående fokk trenger også en Code 0 som drar opp prisen.
Komforten og størrelsen har gjort at mange av dagens båter er blitt for dyre for en vanlig lønsmottager. Kjøperne er gjerne eldre personer. Det kan også være yngre som har vært heldige og/eller dyktige i forretningslivet eller som har arvet penger. Det selges flere nye Nautors Swan enn noen gang før her i landet. Hallberg-Rassy har gode tider. Det har også X-Yachts. Nå er det de kostbare merkevarene som selger best i Norge.
Vi har to vinnere i Årets Båt som «bare» er 30 fot. Dette er båter som har som mål å tiltrekke seg nye seilere. De har mye for seg, og de bringer noe nytt som kan friste kjøpere til å velge å kjøpe en ny båt fremfor en brukt. Dette er båter som er overkommelige i pris. Faller de i smak hos publikum, kan de bidra til at statistikken for nybåtsalget tar seg opp igjen.