Bedre kvalitet med ny teknologi

Vakumstøp, injeksonstøp, kullfiber og epoxy. Båtselgerne bruker nye ord og skryter av hvor avansert deres båter bygges. De fleste store verftene har gjort store fremskritt på båtens byggekvalitet, og salget av de nye epoxy-modellene til Hanse viser at markedet ønsker mer avanserte båter selv om det koster mer.6 sider i Seilas 3-07

Publisert Sist oppdatert

Båter og utstyr Av: Axel Nissen-Lie

Bedre kvalitet med ny Vakumstøp, injeksonstøp, kullfiber og epoxy. Båtselgerne bruker nye ord og skryter av hvor avansert deres båter bygges. De fleste store verftene har gjort store fremskritt på båtens byggekvalitet, og salget av de nye epoxy-modellene til Hanse viser at markedet ønsker mer avanserte båter selv om det koster mer. lastskrogene kan se ganske like ut, men flere verft har tatt i bruk moderne og avansert produksjonsteknologi for å enten produsere mer effektivt, ta miljømessige hensyn, eller for å gi et kvalitetsfortrinn. Seilas har samlet informasjon fra de største båtprodusentene og gransket hvordan de blir bygget. Vi har også snakket med konstruktør Birger Kullmann for å få faglige fakta. Han forteller at det ikke er noen fasit på hva som er best, men løsningen og byggemetoden må henge sammen med hvordan båten skal benyttes.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER