Båtnyheter for 2016
Nisjeverftene står for produktutviklingen, mens de største verftene finpusser på eksisterende modeller.
Seilbåtbransjen er over kneika. Det selges båter igjen i Europa, og bransjen er mer optimistisk enn på lenge. Også i Norge har den negative trenden snudd viser importallene, til tross for dårlig valutakurs, billig olje og et usikkert jobbmarked.
Viktige messer
Enkelte nisjeverftene har klart seg overraskende bra i nedgangstiden. Dette er verft som har tilbydd noe unikt, noe som ikke finnes på bruktmarkedet. Flerskrogsbåter er et marked i vekst. Slike båter har også en god bruktpris, rett og slett fordi etterspørselen er større enn tilbudet.
Markedet for «perfomance cruisere» er tøft. Beneteau First var med å definere denne typen båter og har hatt stor suksess i Norge. Nå har de falt helt fra.
Av de store virker det som at Dehler lykkes best. De går i retning av turseiling med det lille ekstra. Franske JPK går helt i den andre retningen, med en båt optimalisert for regattaseiling. Gode resultater på regattabanen har resultert i stor etterspørsel.
Andre verft som Pogo gir helt blaffen i måleregler, og har skapt en helt ny retning, en retning flere andre verft forsøker å kopiere.
2015 ble året da foiling tok av. Gunboat lanserte en 40 fots katamaran med et vanvittig fartspotensiale. Båten kullseilte, og viste at foiling ikke er for hvem som helst.
Quant 23 er langt enklere og viser at foiling fungerer i lett vind. Den krever ikke all verden av kompetanse.
Waszp er en entype-jolle som er en forenklet Moth. Mothjollens foiler av karbonfiber er erstattet av aluminium, som er et billigere og mer robust materiale. Waszp koster halvparten av en Moth, og viser at båter bygd ved hjelp av avansert teknologi, kan forenkles uten at konseptet forringes.
CG32 er katamaranklassen med foiler som har klart å etablere seg på nivået under America’s Cup.
Mindre seilbåter
Siden seilbåtmarkedet tok av for 20 år siden har det vært mest fart i markedet for større båter; de over 30 fot. Nyere, mindre båter hadde ingen sjanse å konkurrere mot eldre bruktbåter. Nå er markedet oversvømt av større seilbåter, mens det er mindre kurante båter under 30 fot. Statistisk Sentralbyrå skiller mellom båter over og under 7,5 meter. Omsetningen av båter vokste fra 185 millioner kroner i 2014 til 204 millioner kroner i fjor. Det er en vekst på drøye ti prosent, og det var nesten en dobling for de mindre båtene.
Det skjer mye på markedet for de mindre båtene, både med ett og flere skrog. Dette er båter som gir seilglede, men som samtidig er enkle å eie og gunstige i innkjøp.
Seascape 24 er en svært spennende båt som tilbyr noe unikt i markedet.
Det skjer spennende utvikling også i Kroatia. Salona har sin nye 38-foter snart klar, samtidig som de utvikler en ny 55-foter. Like i nærheten blir More Boats bygd. Dette er et nytt verft startet av et svensk charter-firma. I høst ble More 55 sjøsatt. Nå blir en ny modell på 40 fot igangsatt.
Solaris er også i vinden om dagen. På Düsseldorf ble en ny modell på 47 lansert, samtidig som 50-foteren ble kåret til Årets Båt 2016.
Årets Båt i 2015, JPK 1080, har suksess på regattabanen. En slik båt vant Fastnet Race over all, og søsterbåten ble nummer to over all i Sydney-Hobart Race. Båten som ble brukt i Australia var egentlig på langtur, men ble utstyrt med nye seil og fikk forsterket mannskap noen dager før start. JPK har en 40-foter på tegnebrettet etter samme oppskrift.
Dehler har suksess med sine nye modeller. På Düsseldorf-utstillingen ble nye 42-foter lansert, en modell som har stått på samlebåndet i Tyskland i en god stund allerede. Om ikke lenge blir en ny modell på 34 fot som erstatter både 32 og 35, presentert. Nyheten blir bredere og det gir mer volum under dekk. Den vil komme med rorkult som standard, men den kan også leveres med doble ratt.
Elan har også nye planer. De har lansert en helt ny serie båter basert på dagens modeller. Den nye GT-serien blir bygd på eksisterende skrog, men får litt høyere fribord og en et nytt overbygg. Første modell ut blir på 40 fot.
De store verftene
Det har ikke vært all verden med lanseringer fra de største verftene i den siste tiden. Mye av utviklingen er blitt konsentrert om nye motorbåter.
Bavaria har nå gitt 46- og 51-foterne sine en ny og mer påkostet innredningsløsning. Denne løsningen selges som en ny serie, parallelt med standardversjonene. De får en stil som minner mer om Vision-serien.
Bavarias mest spennende nyhet er Cruiser 34. Båten er basert på Cruiser 33, men har en cockpit med to ratt og en innredning med tre lugarer. Det øker prisen med 120 000 kroner.
Jeanneau har oppgradert hele Sun Odyssey-serien i høst, og har ikke lansert noen nyheter for 2016 så langt. Verftet har historisk lansert modeller om sommeren, båter som blir vist frem på messen til høsten. Om vi skal tippe, vil det være naturlig å gi Jeanneau 57 en oppfølger basert på den nye 54-foteren som allerede er blitt en suksess.