Alltid noe som ikke fungerer
Seilas tester båter i Barcelona i forbindelse med Årets Båt. Det regner og det blåser, og systemer er ute av funksjon.
Mandag etter lunsj skulle jeg seile RM 1060. Vi fikk heist seilet, og i det vi falt av for å sløre ut mot åpent farvann hørte vi et smell, og storseilet falt ned 30 cm. Blokka på masten stod vridd, og tålte ikke belastningen. Greit nok at Lewmar-blokket åpnet seg. Fallet ble nesten slitt av i samme skade. Vi dro inn for å kjøpe nytt fall, men båtbutikken hadde siesta.
Eneste feilfrie så langt
Neste båt var Amel 64. Mine forventninger var minimale. Jeg har sett slitne Amel med fake teakdekk i Middelhavet før. Nå er det noe helt annet. Verftet har to nye modeller. Til tross for at målgruppen er pensjonister ble jeg imponert. Båten fungerte også perfekt.
Med konstruktøren
Tirsdag startet om bord i Oceanis 45. Med om bord fra verftet var konstruktør Pascal Conq, som har designet skroget. Han hadde mye spennende å fortelle. Mannen står også bak linjene til Pogo 12.50 som også testes. Båten fungerte bra, til tross for at riggen var satt opp kun for båtutstillingen, og ikke for seiling. Problemet oppstod da vi skulle inn til havn. Båten har Dock&Go system. Det er greit nok, men når systemet overstyrer båtens gass, blir det slitsomt. Vi fikk ikke båten i gir, og Dock&Go-systemet stod og pep. Vi tok en omstart på systemet og da fungerte det i 30 sekunder. Pluselig snakket folkene fra Beneteau bare fransk. Jeg ble hentet av en RIB, og båten ble værende ute på sjøen. På den splitter nye båten var det også kommet dugg på innsiden av autopilot-panelet til Simrad.
Ble på land
Neste båt var Xp44. Båten som trakk seg fra testing i Ilmuiden på grunn av mye vind. Tirdag ville ikke båten gå ut heller. Det er vist et eller annen uenighet mellom eier og verft. Jeg hoppet på Dehler 41 i stedet. Det ble bra seiling, men vindmålerer virket ikke. Båten hadde helt nytt Tacktick-system. Loggen fungerte, og vindmåleren i mastetoppen gikk rundt, men dataene kom verken frem på multiinstrumentet, eller vindinstrumentet. Jeg har samme systemet på min båt, og det er trådløst. Det burde fungere, det koster over 20 lapper.
Full karbon
Neste båt var Esse 750. Vinden hadde økt på og det regnet kraftig. Denne båten på 7,5 meter er bygget i vakuumstøpt karbon. Dekksutsyret er perfekt, og seilene bra også. Dessverre klarte ikke hempene i fokka å holde trykket i vinden som nok var over 15 m/s i kastene. Men vi seilte over 10 knop med bare storseil. For en flott båt, men koster over 500 000 kr uten seil.
Uegnet for bølger
Siste båt på tirsdag var Eagel 44. De nederlandske ungguttene bak den 44 fots lange båten med klassiske linjer ville holde seg innenfor moloen. Merkelig syntes jeg, men forstod etter hvert problemet. I en rosse kom cockpitkarmen under vann. Hundrevis av liter vann strømmet inn og fylte cockpiten. Dreneringen var under en hver kritikk, og det tok flere minutter før vannet var ute. Det lå over elektronikk og diverse installasjoner i cockpiten. Eagel 44 er en dagseiler til over 3 millioner som ikke egner seg utenfor Drøbaksund.
Utfordrer Dock&Go
Etter prøveseilingen fikk jeg være med Hanse ut for å se på deres nye alternativ til Dock&Go. I stedet for et seilbåtdrev som roterer, har Hanse en sidepropell også akterut. Med systemets joy-stick kan man kjøre fremover og akterover, og rotere og gå sidelengs. Men etter diverse prøvekjøringer var batteriene flate og motoren varm. Vi drev nesten inn i en steinbrygge. Jeg ble ikke overbevist.
Eagel 44 koster 3 mill, men er ikke egnet til mye annet enn til å pynte opp en bryggekant.