Kåring av Årets Båt: Luksuriøse turseilere
Årets båt blir kåret 21. januar. Frem til da kan Seilas’ lesere stemme på sine favoritter. Vi fortsetter med båter under «luksuriøse turseiler»-kategorien.
Årets båt blir kåret av en jury av journalister fra Europas ledende seilblader hvor Seilas er med. Vi har testet båter utenfor Nederland i september og Barcelona i november.
Frem til Düsseldorf-messen
Vi vil legge ut avstemninger for de fire kategoriene i frem mot kåringen under Düsseldorf-messen 21. januar. Der blir det kåret vinnere i kategoriene: Skarpseilere, familieseilere, luksusturseilere og spesiell klasse. Her er klassen for de mest kostbare turseilerne.
Amel 64
Det franske verftet bygger turseilere for eldre rike par, og er svært dyktige på det. Filosofien er å produsere en båt som gir minimalt med bekymringer for eieren. Båten skal være lett å håndtere, og kvaliteten skal være høy. Det gir en treg og kostbar båt, men gjør det den skal. Seilas seilte båten i Barcelona i frisk bris og regn. Da var det greit å kunne redusere seilarealet ved å berge mesanseilet. Det var også behagelig å kunne stå å styre under tak.
Bestewind 50
En spennende blanding av moderne teknologi og tradisjonelle linjer. Båten er bygget av et nederlandsk verft som er mest kjent for sine aluminiumsbåter. Bestewind 50 har et skrog av glassfiber, noe som gjør prisen litt hyggeligere. Vi testet båten i kulig utenfor Nederland i høst. Under slike forhold kommer båtens dog-house til sin rett.
Hallberg-Rassy 64
Største båten fra det kjente verftet noen sinne. Detaljer og løsninger virker velkjent, men båten er full av løsninger fra Megayacht verden. Det meste kan gjøres via trykknapper, noe som gjør at båten skal kunne håndteres av et par.
Vi testet båten utenfor Nederland i liten storm. Selv 64-fot blir lite under slike forhold. Jeg hadde gleden av å få det store skroget opp i 18 knop i en surf.
Sense 50
Beneteaus løsning på en husbåt med mast. Sense 50 er stappfull med innovative ideer. Bra seiler den også. Båten har en fantastisk cockpit, særlig om været er bra. Båten ble testet i Barcelona under skiftende forhold.
Oyster 625
En seilbåt for engelsk overklasse. Som Amel og Hallberg-Rassy, så koster båten fra ca 21 millioner norske kroner, men Oysteren er litt kortere. Men på grunn av at båten mangler jollegarasje i hekken virker den størst under dekk.
Mens Amel og Hallberg-Rassy har dype cockpiter med overbygg, så sitter man mye mer eksponert i Oyster. Dette er en båt utviklet for seiling i varme strøk. Mens varmeapparat er standard i Hallberg-Rassyen, så er det få kunder som eter spør dette i en Oyster. Her skal det være air-condition.
Sense 50