Fidelia til kai i Stavern, der båten vekket oppsikt.
Motorrom med to Steyrmaskiner, generatorer, renseanlegg m.m.
Et av båtens bad
Gjestekabin og siestasalong for mannskapet
Katja viser hvordan stolene er stroppet fast for sjøgang
Stor og innbydende salong med kontorfasiliteter
I denne byssa lider man ingen nød
Broen på Fidelio er utstyrt med alt du trenger
Katja Hagenmeier og Lutz Tappenbeck er på langtur med motorbåt

Tysk scoring i Stavern

Største båt i Stavern denne uka har tysk flagg på hekken, og seiles av et hyggelig  og voksent ektepar på langtur.

Publisert Sist oppdatert

Den tyske båten kommer seilende nordøstfra mot Stavern, og ved første øyekast tror vi at det er et arbeidsfartøy.  Båten har et kraftig stålskrog og blågrå farge, og kantete linjer gir den et maskulint oppsyn. – Det er en trawlertype bygget i Nederland, forklarer den hyggelige eieren når vi begge har fortøyd på utsiden av kaia i Stavern.

Lutz Tappenbeck og Katja Hagemeier er på tre måneders privatcruise i Skandinaviske farvann. De har seilt fra Nederland til Skagen til Danmark, og deretter langs svenskekysten til Strømstad, før de krysset over til Stavern. Planen videre er å seile nedover Sørlandet mot Lindesnes, og så krysse over til Danmark derfra.

Båtliv kaller det cruise, og ikke tur, fordi denne solide båten har alle fasiliteter om bord som kan drømme om, og litt til.

Vinkjeller

-    Her er vinkjelleren vår, sier Lutz og drar frem en dyp skuff med sirlig plasserte vinflasker av beste merke.  Kjøleskap og fryser rommer mat nok til en jordomseiling uten å lide noen nød,

Båten er utstyrt med eget renseanlegg for kloakk, system for å omdanne saltvann til drikkevann, svakstrømanlegg og batterilader og invertere fra Victron som alltid gir jevn strømtilførsel om bord.

Les mer om Victron lader og inverter her

Karbonpropeller

Framdriften blir besørget av to Steyrmaskiner som hver yter 166 hestekrefter, og med tankkapasitet på 6000 liter diesel kan den 35 tonn tunge båten krysse Atlanterhavet uten å fylle diesel underveis. Marsjfart er syv knop på 1700 omdreininger, sier Lutz, som også kan forteller at «Fidelio» er utstyrt med karbonpropeller.

-    De veier kun en tredjedel av metallpropeller, og gir 15 prosent lavere drivstofforbruk, sier Lutz Tappenbeck.

Førerplassen er som en skipsbro med alt tenkelig utstyr og en PC med programmer som gir full kontroll over maskiner, generatorer og tanker og systemer. Katja er navigatør og begge deltar aktivt i båtlivet. De har også vært med å designe og bygge båten, som er en one-off.  Innredningen er i rød mahogni. På dekk har båten korktre i stedet for teak. I soverommene er det tepper med mønster som matcher teaken på dørken.

Middelhavet

Paret forteller at de har båt i over 35 år. Mesteparten av tiden har de hatt seilbåt med base i Middelhavet, men for et par år siden byttet de altså til motorbåt. «Fidelio»  har hjemmehavn i Emden i Nederland.

- Vi har tatt med mange erfaringer og løsninger fra seilbåter, slik som dette, sier de to og åpner serviceskapet der porselenstallerkene står stemplet slik at de ikke knuser når båten ruller i bølgene.

Men når vi spør om de har TV-utstyret klart til å se semifinalen mellom Tyskland og Spania i dag, får vi beskjed om at fotball ikke interesserer dem. De er kommet til Norge for å oppleve nordmenn og norsk natur, og studerer heller kart og havnebøker enn å se på TV.