BUD er et fantastisk sted i havgapet.

– En berikelse å bli kjent med nye flotte mennesker

– Vi er overveldet av at så mange følger oss og at vi kan være til underholdning for så mange, sier Elisabeth og Per.

Dag 23: Endelig helg...Morgenbad, 16,2 grader. Mannskapet om bord på «Happy go Lucky» er overveldet av responsen vi får og alle de hyggelige kommentarene. Det er veldig motiverende og hyggelig at så mange følger oss på denne reisen og at vi kan være til underholding for så mange.

Bud

Dette har vært en fin dag på Bud. Som nevnt er dette et fantastisk sted i havgapet utenfor Molde og med mye historikk. Spesielt fra krigens dager hvor tyskerne beleiret stedet og bygget ved hjelp av 350 tyske soldater og 150 krigsfanger et imponerende fort som knapt nok er synlig, men strekker seg mangfoldige 10 metre nedover. Av nyere historie var det utenfor her at Cruiseskipet «Viking Sky» var nær ved å forlise. MS «Viking Sky» Ankrene de mistet har de tatt opp og ligger på land her som monumenter om hendelsen. Heldigvis gikk det bra, men det var nære på at det kunne blitt en stor katastrofe.

EN BERIKELSE på turen er å treffe nye flotte mennesker.
EN BERIKELSE for turen er å treffe nye flotte mennesker. Siri og Kjell fra Trondheim.
ANKERET som Viking Sky mistet i Hustadvika er satt opp på Bud.
FENDERVASK En kaptein med respekt for seg selv må ha rene fendere.
YR LYVER Skodda lå lavt.
FINT å seile sammen med noen

Fendervask

Etter å ha gått en stor runde på land her var vi tilbake til båten og da ble det tid for litt vedlikehold. Vi har hatt behov for rengjøring av fendere. Til kapteinens store frustrasjon har skipet vært befengt med endel skitne fendere, og det tar seg rett og slett ikke ut for en skipper med respekt for seg selv og sitt renommé.

Siri og Kjell

I det rengjøringsseansen var ved å avsluttes kommer seilbåten Super Trouper seilende inn. Vi forstod med en gang at her måtte vi trå til for havnen var fullt opp med motorbåter, hvis manskap sjelden gidder å bry seg om å hjelpe seilere, og hverfall inviterer de sjelden til å ligge utenpå når det ikke er flere kai plasser. Gleden ved å invitere de til å ligge utenpå vår båt var ekstra stor da vi kunne henge opp skinnende hvite fendere.

Siri og Kjell er et par fra Trondheim, og som takk for at vi hjalp de godt i havn så inviterte de til ankerdram. Mannskapet på «Happy go Lucky» var i prinsippet ikke kvalifisert for ankerdram i og med vi har ligget til kai hele dagen men man kan av ren høflighet og vanlig folkeskikk ikke takke nei til en slik invitasjon. Veldig hyggelige folk, og det ble til at de ble med oss på restaurant. Kvelden ble avsluttet med at begge besetninger ble servert GT av vår eminente stuert. Vi seiler sammen i morgen. Hyggelig å bli beriket med å bli kjent med nye flotte mennesker.

HADDE en fin seilas nordover.
DUKET med hvit duk og krystall.
MAGERØYA by night
YR LYVER Skodda lå lavt.

Yr lyver

Dag 24. Morgenbad 15,2 deilig å få satt i gang kroppen på den måten... sjokkbehandling? Tittet ut ventilen i forpiggen i 7 tiden og observerte at skodda lå omtrent nede på brygga. I følge Yr skulle det være sol fra skyfri himmel... som vår nabo sa" Yr lyver" Så det var bare å snu seg rundt i køya og håpe på at skodde lettet innen vi hadde avtalt med naboen at vi skulle kaste loss kl 9. Kl 8 møtte vi kaptein Kjell på Super Trouper, og han tok en tur opp på moloen for å sjekke sikten derfra. Ikke bra nok for avgang så da ble det litt frokost i stedet. I løpet av neste timen lettet det en hel del og Kaptein Kjell på «Super Trouper» ga klarsignal for å kaste loss. Hustadvika er som nevnt en av de områdene langs kysten som er mest værutsatt og beryktet blant båtfolk. Da var det betryggende at «Super Trouper» guidet oss gjennom skjær og øyer. De har vært der noen ganger før og kjenner skjærgården.

Hadde en fin seilas nordover. Og det ble hittil den lengste distansen på en dag. Først vindstille, så fikk vi 10-15 knops vind et lite stykke hvor vi kunne dra nytte av litt større fart med forseilet. Så løyet det igjen for så nok en gang blåse opp, men da fikk vi vinden midt i mot. Sola kom og hele veien kunne vi nyte fin natur. Magerøya var målet, og plutselig var vi over i nytt fylke... Trøndelag... det siste før Norland som er målet. Vi nærmer oss, og det var veldig gøy å være to båter i følge. Magerøya er nok en perle i skjærgården. Massevis av plass på gjestebrygga og vi ble invitert på middag til Siri og Kjell. Først ankerdram i Happy go Lucky før vi gikk over til Super Trouper til middag. Der var bordet ferdig dekket med hvit duk og krystall! Fantastisk servering av både god mat og drikke Enda en hyggelig kveld med flotte folk!Det kjennes nesten ut som om vi har kjent de i all tid. God kjemi kan man trygt si

Med Elisabeth og Per på rek langs kysten

Elisabeth og Per Holter-Schøyen er på båttur langs Norges kyst i sommer med båten "Happy go lucky", Beneteau Oceanis Clipper 423. Båtmagasinet og Seilmagasinets lesere har fått mulighet til å følge med på turen som er planlagt fra Asker til Lofoten. Her vil det komme selvopplevde erfaringer, turtips og strandhugg i havner langs Norges kyst til glede for både motorbåtfolk og seilere. Ship o hoy!