Vi er stolt av våre onsdagsregattaer, skriver Bundefjorden Seilforening. Det er alltid mange båter med og deltakere på ulike nivåer. Felles for alle er et ønske om å ha en fin kveld på fjorden samtidig som man konkurrerer.
Andreas Wettre • For mange av oss blir det en diskusjon etterpå om hvor vi tapte og hvor vi vant, og under hvilke forhold vi (eller båten) var gode eller dårlige. Derfor tilbyr klubben analyser etter hver onsdagsregatta. Alle deltakere som seiler NorRating oppfordres til å starte RaceQ-appen på mobiltelefonen før start (forhåndsinnstilling av starttidspunkt er mulig).
Etter regattaen, ofte kvelden etter, deler vi opp løpet i naturlige deler, typisk 4-6 deler, litt avhengig av om det har vært langbane eller vanlig pølsebane. Basert på RaceQ kan vi så ta ut seilt tid per «del». Dette ganger vi opp med dagens NorRating tall (vi kjører tre-tall-system i Bundefjorden) slik at man kan sammenligne med andre typer båter. Dette settes opp i en tabell med tilhørende grafer og deles på Facebook så fort det er klart. Se bilder.
Aktiv analysebruk
I Jilbo-teamet gikk vi fra X-35 (Bilbo) til J-80 for noen år siden. Vi hadde en del koder vi måtte knekke, ikke minst på vinkler under spinnakerseiling. Det er lett å bli påvirket av Melges-ene i feltet og skjære opp når de skjærer opp, men er det egentlig så lurt? Melges er en lettere båt som planer mye lettere. Derfor brukte vi analysene for å finne ut om vi tapte mer eller mindre om vi seilte båten dypere – og hvor dypt – i forhold til Melges, men også i forhold til andre båter vi vet seilte godt. Og hvordan det hele varierer med vindstyrke. Nå kan vi synse på et langt høyere og mer presist nivå.
Videre har vi jo skikkelig rot innimellom, en broach eller en spinnaker som kommer opp helt feil eller andre ting. Da er kanskje regattaen spolert resultatmessig, men hvordan seilte vi de andre delene? Kan vi likevel feire noen små seire? Analysene gir svaret.
Annonse
Vi håper dette kan motivere til at flere bruker RaceQ. Du kan gå ganske dypt i analysene av egen seiling (hvordan fungerer slag/jibber? hvor mye vant de andre på å gå inn mot land?), eller du kan bare sjekke resultatene og gremmes over hvor mye du tapte på den tabben etter runding ... eller du kan logge bare fordi vi andre trenger båter vi kan sammenligne oss med.
Vi gleder oss til sesongen og mer læring!
Regattainfo
Regattakomiteen for kjølbåt ønsker skippere og mannskap velkommen til en normal regattasesong uten koronabegrensninger. Vi byr på god konkurranse for seilere på alle nivåer i vårt hyggelige miljø.
Eivind Bakke • Detaljplanleggingen er i full gang. Vi stiller i år med oppdaterte langbaner, men fremfor alt med vår unike bane med utlagte bøyer for gode pølsebaner uansett vindretning. Våre dyktige regattamannskaper har lang erfaring og ser fram til å komme i gang med sesongens 22 regattaer:
• Onsdagsregattaer våren 2022: 27. april – 29. juni
• Onsdagsregattaer høsten 2022: 10. august – 12. oktober
• Bundefjorden vårcup: 4. – 5. juni
• Opplagsregattaen: 15. oktober
Vi har egen Express-klasse og deler NOR-rating i 2 klasser. Om du ønsker litt mindre konkurranse kan du starte i turklassen. I NOR-rating benytter vi tretallsystemet for å sikre mest mulig rettferdig konkurranse.
Seiling er en lagidrett hvor hele teamet er viktig for lykkes, med mindre du da seiler solo. Vi slår i år et ekstra slag for de som er mannskap og som tradisjonelt ikke får den samme oppmerksomheten som skipperen. Vi oppfordrer derfor alle til å melde seg på med navn på eget seilteam.
Mangler du båt, men har lyst til å seile ber vi deg ta kontakt, eller stikk innom på våre onsdager så finner vi en plass til deg. Hos oss er det åpent for alle, både unge og gamle, damer og menn.
Sees til start ;-)
Nytt styremedlem: Vibeke Lie
«Jeg er vokst opp med seilferier med min far og har seilt litt regatta med kjølbåt.
Så var jeg borte fra seilingen i mange år før jeg ble kjent med Anne, også hun sitter i styret! Nå er jeg en stolt kaptein på egen båt og gleder meg over at Bundefjorden seilforening har blitt med på å legge til rette for å gi flere damer anledning til å ta roret. I styret skal jeg blant annet bidra med søknadsskriving og håper å være til nytte på andre områder. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med klubben, lære mer og til oppstart av ny seilsesong!»
Trygg seilas
Regattaseiling lærer oss å håndtere båtene på en god måte og vi skjønner når det er på tide å trimme seil og reve. Dette gir bedre balanse i båten og forhåpentligvis høyere fart.
Vi tøyer noen ganger grensen og får nye erfaringer av dette. Mye av det vi lærer under regattaseiling kan overføres til bedre og tryggere turseiling. Forskjellen er at vi da bør være litt tidligere ute med å ta rev. Det gir en mer fornøyd og trygg familie på tur.
Når det gjelder trygghet på sjøen for våre jolleseilere har jeg registrert de siste årene at trenere og ledere er blitt stadig flinkere til å avpasse farten etter forholdene.
Vurderingene i forkant av treninger, som om det blåser for mye til å sende barna utpå, er viktig og jeg føler at vi blir stadig flinkere på dette området. For små barn kan mye vind føre til at de blir skremt og mister lysten på seiling.
Det vi også ser er at ikke alle andre på sjøen er like flinke til å ta hensyn. Vi kan dessverre ikke forvente at alle skjønner vikepliktsreglene - og selv om vi har rett til veien, må vi selv også prøve å unngå farlige situasjoner.
Ha en trygg og god seilas!
Arne Isaksen, leder Bundefjorden seilforening
Arne Isaksen, styreleder i Bundefjorden Seilforening
Fra seilforeningene
SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon, og ikke underlagt Redaktørplakaten.