Informasjon fra Bundefjorden Seilforening

Tre typer rekruttering

Rekruttering er viktig for at sporten vår skal utvikle seg. Under pinseleiren i Tønsberg snakket vi med noen av våre seilere, som representerer ulike typer rekruttering.

Eirik Hafver Rønjum • Markus Sun-Edvartsen er ti år, går i klasse 4A og er førstereis på pinseleieren. Han begynte å seile i fjor, men dette er altså første gangen han er i annet farvann. Hva var gøyest?

– Det gøyeste var å se på de andre seilerne, forteller Markus.

– Jeg fikk være med ut i en RIB og se på storebroren min. Markus så ikke bare på andre, han seilte også selv. Det ble en tøff ilddåp med hard vind.

– Det var mye vind, men vi seilte inne ved land. Noen kullseilte. Jeg så det ikke, fordi jeg var mest opptatt av å seile selv, forteller Markus og legger til at han har gått på kurs hvor han lærte å kullseile.

Som mange andre er Markus plaget av pollenallergi. Da er seiling topp.

– Det er ikke trær på vannet, konkluderer han.

Markus leier båt av Bundefjorden seilforening. I sommer skal han øve seg enda mer på å seile. Etter hvert blir han, som storebror Fredrik, kanskje også å se på regattabanen?

Ny båt for erfarne seilere

Helena Hafver Rønjum og Ingrid Husvik er begge erfarne optimistseilere. I år har de tatt steget opp til ILCA 4-klassen.

– Hva er kult med å seile ILCA?

– Den går mye fortere, svarer Ingrid spontant.

– Og båten er mye større. Vi kan bruke fordekket som solseng når det er lite vind.

Det var det ikke under årets pinseleir. Første dagen blåste det hatter og høy, med småspiker i kastene. – Jeg kullseilte, datt ut av båten og ble veldig kald. Men det er gøy med mye vind, forteller Ingrid.

Også miljøet er annerledes:

– Alle er stille på startlinjen, utenom de som nettopp har begynt da, forteller Ingrid. Helena er enig:

– Det er et helt annet miljø blant seilerne. Vi får både mer frihet og mer ansvar. Da må vi samarbeide og er ikke så avhengig av foreldrene våre.

For Ingrid er målet for sesongen å bli kjent med båten. Til neste år planlegger hun mer aktiv konkurranseseiling. Helena mener hun allerede har lært den nye båten godt å kjenne, den er jo ikke helt ulik optimistjollen. Det viktigste for Helena er derfor å bli bedre kjent med miljøet, ha det gøy og få nye venner. Da treffer pinseleieren på Fjærholmen blink:

– Det er et bra opplegg som både er sosialt og gir gode treningsforhold. Trenerne er flinke, og det er fint å komme seg ut på havet. Vi trenger å trene i litt andre forhold, mener Helena, som tenker at det kanskje blir mer satsning på regattabanen neste år.

Til Spania for å konkurrere mot de beste

En som har lyktes godt på regattabanen i år er Gwenaelle Witsø Brod. Hun har som én av fem norske seilere kvalifisert seg til VM i Optimist.

– Det var målet mitt for sesongen, men det så ikke så bra ut etter første NC, forteller Gwenaelle. Men det gikk, og snart sitter hun på flyet til Costa Brava i Spania for å konkurrere mot verdenseliten. Gleder hun seg?

- Ja ... jeg både gleder meg, og gruer meg litt, sier Gwenaelle.

– Jeg gleder meg til å seile i Spania i to uker. Men gruer meg litt til å konkurrere.

Jeg vil så gjerne gjøre det bra, vise at jeg er god nok for å være med i et verdensmesterskap. Jeg håper at jeg klare å kvalifisere meg til gull- eller sølv-feltet.

Vi heier på deg, Gwenaelle. Hele klubben! Uansett hvordan det går i Spania er det en enorm prestasjon å kvalifisere seg til et verdensmesterskap.

.

Regattaseiling

Vi er så heldige i Bundefjorden Seilforening at vi har blant landets beste oppslutning på våre onsdagsregattaer. Nylig deltok nærmere 40 båter.

Deltagerantallet har holdt seg stabilt de siste årene og arrangementet blir godt mottatt av egne og tilreisende seilere. Likevel ser jeg en utfordring med deltagelse på andre arrangementer. Bundefjorden Vårcup ble arrangert første helg i juni, og deltagelsen var langt lavere enn på en vanlig onsdag. Også andre arrangører sliter med oppslutning på sine weekendregattaer.

Hvorfor er det blitt slik? Er det andre ting som blir prioritert, er det mangel på mannskap eller kostnaden ved å delta? Svarene kan sprike, men tendensen er dessverre klar: Deltagerantallet synker stadig.

Hva må til for å snu trenden? I Bundefjorden prøver vi å ha tilbud til alle, med lave startkontingenter og klasser både for turseilere og mer drevne regattaseilere. Vi håper og tror at vi treffer med dette, men er generelt bekymret for utviklingen.

Håpet er der likevel: Våre unge jolleseilere drar land og strand rundt og seiler regattaer. Må de bare fortsette med dette.

Fortsatt god regattasesong!

Arne Isaksen, leder Bundefjorden Seilforening

Mot toppen: Satsingen intensiveres

Team Salacia, bestående av Kristian Østlie, Erik Victor Skagen, Sindre Sørensen, Sindre Bakke og Marius Bakke, har intensivert satsingen mot Express-NM i 2024.

Team Salacia • Vi tilbringer mellom tre og seks dager i uken på vannet, og har delt opp teamet mellom dem som fokuserer på NM 2024, og de som deltar på andre seilaser og arrangementer som Færder’n.

Flere i teamet er tidligere Optimist- og Laser-seilere i Bundefjorden Seilforening, og Marius og Sindre har også vært trenere for klubben i flere år.

Vi har nå satt oss som hovedmål å konkurrere i entypefeltet mot NM 2024, men deltar også i andre regattaer. Vi kommer til å delta på alle onsdags- og tirsdagsregattaer i henholdsvis BSF og OS, og konkurrere i Oslofjorden rundt, Bundefjorden vårcup, Hollender’n, Sætrekruset, Håøya rundt, Nesodden Høstcup, Opplagsregattaen og Romjulseilasen. På Skagenrace i år seilte vi en Sunfast 3200 med Frode Tobiasson fra BSF.

Båten ligger på vannet hele vinteren, noe som gjør at vi også får trent og dratt på turer gjennom hele året - så lenge det ikke er is. Team Salacia dokumenterer også seilasene ved å legge ut bilder og videoer fra turer og regattaer på sosiale media. Følg eventyret videre på Facebook og Instagram under navnet «Team Salacia».

.

Fra seilforeningene

SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon, og ikke underlagt Redaktørplakaten.