Test av bunnstoff
Hvit skal være like bra som svart
Seajet har lansert et bunnstoff med et nytt virkestoff. Produsenten hevder at fargen ikke lenger spiller noen rolle. Det skal vi sjekke.
Seajet 038 Taisho skal være et svært effektivt bunnstoff uten bruk av metaller. Middelet har tilsetningsstoffet Econea som erstatning for kobber. Merkevaren Econea har den kjemiske benevnelsen Tralopyril.
Econea har flere fordeler fremfor kobber. Seajet 038 Taisho kan brukes på alle typer båter, også aluminium. Biocidet påvirker ikke fargen. Det gir klarere og friskere farge på bunnstoffet. Bunnstoffet sparer også vekt. Det trengs kun fem prosent tilsatt Econea for å gi samme effekt som 50 prosent kobber i bunnstoffet.
Løser seg opp i vann
Biocidet, virkestoffet som hindrer at det vokser på skroget, skal løse seg raskt opp i vann når det slipper skroget. Seajet 038 Taisho er et selvpolerende bunnstoff som hele tiden skal ha en aktiv overflate mot groe. Middelet skal gi effekt både i fersk og saltvann, og ha en bredspektret effekt mot groe.
Econea er et biocid som skal ha minimal negativ påvirkning i naturen. Men så lenge virkemiddelet har en effekt mot groe, så kan det ikke markedsføres som miljøvennlig.
Seajet 038 Taisho kom på topp i en test i Motorboat and Yachting i 2016. Testen ble utført både i Middelhavet og i UK. Interessant var det at Hempel SilicOne ble nummer to, et silikonbastert bunnstoff uten biocider.
Virkestoffet Econea er kostbart. Det gjør Seajet 038 Taisho litt dyerere. Prisen ligger rundt 400 kroner for en liten boks. Bunnstoffet finnes også på sprayflaske for drev og propell.
Sammenligning
Også Jotun Non Stop Supreme i hvit versjon inneholder Econea. Econea er ett av de ni lovlige biocidene som vil bli forbeholdt profesjonelle. Det betyr at den hvite versjonen av Non Stop Supreme ikke har samme virkestoffer som de mørke alternativene. Vi testet Non Stop Supreme i to sesonger med bra resultat.
Vi har stoffet en del av styrbord skrogside og babord side av roret med Non Stop Supreme for å sammenligne dette med Seajet 038 Taisho. Jotuns versjon ligger litt under i pris.
Begge var enkle å røre ut, og tynnere i konsistensen enn typisk selvpolerende bunnstoff. Det gjør dem enklere å påsmøre.
Fargen på de to bunnstofftypene er relativt like. Non Stop litt mer blågrå, mens Seajet litt mer gulgrå, men hvitere enn gelcoaten på båten fra 80-tallet.
LES: Scrubbis er utviklet for å gjøre bunnen glattere. Vi har testet produktet.
LES OGSÅ: Hva er det som skjer under skroget
Tung jobb
TwoStar 36 «Cilantra» ble stoffet med en type bunnstoff under utvikling i 2015. Ideen var å fremstille et bunnstoff med flere års effekt. Stoffet var effektiv første sesong, s bra at jeg prøvde en sesong til. Det burde jeg ikke ha gjort. Det virket heller som bunnstoffet inneholdt gjødsel. Tross flere runder med skrubbing og skraping i 2016 sesongen ble båten en blåskjellfarm.
Det tok fem timer å få bunnen skrapt ren. Jeg brukte 2-3 lag med nytt bunnstoff. 3 lag mot kanter og vannlinje.
Seajet 038 Taisho innholder et sterkt løsningsmiddel. Det løste opp rester av det gamle bunnstoffet og gjorde det grått. Bunnstoffet tæret også raskt på skumrullen jeg foretrekker å bruke. Etter å brukt fire skumrullet gikk jeg over til kortfibret rulle. Versjonen fra Biltema loet mye, og ga ikke ønsket finish.
Men båten ser nå ut som om den aldri har vært stoffet.
LES: Kobber er erstattet med parasittmedisinen Ivermectin. Det skal gi effekt i opp til ti år.