![KORREKT: Her har båteieren brukt bunnstoff for aluminium i område rundt rorakslingen.](https://image.seilmagasinet.no/749012.webp?imageId=749012&width=960&height=548&format=jpg)
– Unngå brøler under vårpussen
Aluminium og bunnstoff med kobber er en dårlig kombinasjon, noe ikke alle har fått med seg, advarer ekspert.
– En liten påminnelse før vårpuss. Hold kobber bunnstoff unna rorstamme og lager. Minimum 30 mm unna. Bruk drevspray inn mot roraksel. Vi bytter noen slike ytterlager i løpet av året. I tillegg har vi de med aluminium roraksel...det koster nytt ror. Det kan se ut som plast og stål på din båt - men de fleste har ytterlager som her, advarer Per Ferskau som driver Amundsen Båtslipp på Nærsnes i Asker.
Med kobber mot aluminium oppstår det en galvanisk korrosjon hvor aluminium blir taperen. Det gjør at det er utviklet egnet bunnstoff for aluminiumsskrog, og for drev.
![ALUMINIUM: Ytterlager i aluminium med korrosjonsskader.](https://image.seilmagasinet.no/749014.webp?imageId=749014&width=960&height=548&format=jpg)
![DREV: Også drevet vil korrodere om du bruker feil bunnstoff.](https://image.seilmagasinet.no/749010.webp?imageId=749010&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=548&format=jpg)
![BEKYMRET: Per Ferskaug opplever at flere har fått problemer med moderne båters store vinduer, og frykter at liv kan gå tapt på havet.](https://image.seilmagasinet.no/497678.webp?imageId=497678&x=0.00&y=9.88&cropw=100.00&croph=50.86&width=928&height=562&format=jpg)
– Når rorlageret korroderer så oppstår det en stor ekspanderende kraft. Det vil til slutt låse styringen. Dessverre hjelper det ikke å pusse rorlageret. Korrosjonen vil fortsette og styringen vil før eller senere gå i lås, sier eksperten. Heldigvis vil styringen slutte å virke når båten ikke er i bruk, det er mindre risiko for at styringen låser seg ute på havet hvor rorakslen er i stadig bevegelse.
– Jeg går ut med denne advarselen fordi jeg er lei av alle som gjør denne tabben, og mange tror at jeg bytter rorlager for å få mer jobb, men det er det ikke. Det er en jobb jeg gjerne vil unngå å gjøre, sier Ferskaug. m