GLATT: Vi tester hardt bunnstoff. Jobben som er gjort med å få et glattere skrog viser resultater.

Bunnstofftesten i gang

I år ble det hvit hard bunnstoff. Fartsmåling viser at skroget har blitt glattere.

Publisert

Fartsdoktoren Per Ferskaug mener det er mer å hente på få et perfekt undervannskrog enn å kjøpe de dyreste seilene. Målet var å få Ferskaug-standard på undervannskroget, men kom ikke helt i mål, men målingene viser at jobben hjalp.

Styrbord side av skroget ble malt med Ferskaugs franske favorittbunnstoff Nautix, mens babord siden ble malt med Jotun Racing. På kjøl og ror ble det motsatt.

Godt utgangspunkt

Testen blir gjort på «Xoco», en X-362 Sport. Den hadde en relativt bra finish etter mange år med VC17 som bunnstoff. Med selv med et så tynt bunnstoff så bygger det seg lag. Det var små kratere i overflaten men med my dybde, ikke millimeter som det hadde vært om det ble brukt selvpolerende bunnstoff.

Det som startet med en lett puss for å fjerne disse gropene ente opp med full skraping av hele bunnen. Skraping går raskere enn sliping, men er veldig tungt. Det var mye kobber som ble fjernet. Jeg ser sikker på at jeg kunne seilt flere sesonger bare med å slipe overflaten fremfor å legge nytt bunnstoff.

Mye sliping

Skraping blir ikke bra nok. Etter det må det slipes. Jeg brukte for det meste batteridrevet eksentersliper. Det ville blitt bedre med «longboard» en lang planke med sandpapir.

Temperaturen var på grensen av hva som står på vedlegget til epoxygrunningen. Det ble brukt Jotuns nye type som er lett å legge, og to lag skal være nok. Terre tips fra Ferskaug ble grunningen tynnet ut. Det gjør den raskere å legge, og gir bedre resultat.

Det skal slipes etter grunningen før legging av bunnstoff. Denne jobben ble gjort overflatisk fordi grunningen ikke var herdet skikkelig. Jeg hadde rett og slett ikke tid å vente.

Ferskaug anbefalte meg også å bruke samme produsentens grunning som bunnstoff. Jeg burde ha brukt Nautix grunning under Nautix-bunnstoffet, men det ble Jotun. Om det ikke sitter, så er det min feil.

TEST: A4 TSPEED fra Nautisk og Jotun Racing ble lagt på skroget.

Små kjølskader

X-Yachts laminerer inn hele kjølen i glassfiber. Det gir en fantastisk profil, og hindrer også kjølbladet av stål i å ruste. Men bulben i bly hadde fått bunnberøring, og det setter skade i glassfiberen som sprekker. Her var det gammel sparkel som delvis hadde løsnet.

En glattere kjøl var også en del av målet.

Kun to lag

Ferskaug rådet meg til å legge tre lag bunnstoff, det ble to. Jeg hadde akkurat nok av det dyre franske bunnstoffet til to lag, og da ble det det. Det viste seg å være for lite til en god slip, særlig etter å ha tatt snarveier på grunningen. Om du skal slipe bunnstoff, må utgangspunket være perfekt, før du leger bunnstoffet. Ferskaug mente at jeg kunne få til en standard slik han leverer, men at det krever mye sliping.

Jeg brukte ulike ruller. Skumrulle gir bra resultat, men løser seg opp. Du trenger minst to per strøk på denne 36-foteren. Jeg brukte også korthårete malingsruller. Billige slike kan loe, og det gir dårlig resultat.

Per Ferskaug sprøyter på bunnstoffet. Du kan få bra finish med rulle også, men det krever at bunnstoffet er tynnet ut. Nautix-bunnstoffet kan tynnes ut med maksimalt 10 prosent for rulle, og 20 prosent for sprøyting.

Bunnstoff typene var svært like å jobbe med. Nautix krevde litt mer tynner, men så jobbet jeg også med en boks som alt var åpnet, og kanskje noe av innholdet hadde fordampet.

Til neste år blir det mer sliping, helt til grunningen. Da bør underlaget være enda bedre enn det som var i år.

SJØSETTING: Båten ble sjøsatt i mars, to måneder for tidlig for regattasesongen.
FARTSTEST: På lavt turtall var farten over en halv knop bedre med glattere bunn. Jobben bør gi bedre lettvindsegenskaper.

Fartstest

Rett etter Hollenderseilasen i fjor tok jeg en fartstest for motor. Da hadde jeg dykker under båten for å gjøre skroget så glatt som mulig. Det var noen felt hvor det var rur som jeg fikk skrapt vekk.

Med ny glattere bunn var det spennende å gjøre tilsvarende fartstest for å sjekke forskjellen.

Jeg har målt både med loggen og med GPS. Forskjellen var over en knop på lav hastighet med loggen, som jeg antar nå viser litt mye etter at den også har blitt renset.

Men både logg og GPS viser høyere fart på lavt turtall, mens forskjellene er mindre på høy fart. Men propellen er også blitt renset, og kan gjøre et fartsforskjellen ikke er så stor under seil som den er for motor, men jeg kan jo håpe.

Flasketest

Jeg har også hengt ut flasker malt med ulikt bunnstoff som en referanse til testen. Foruten Jotun Racing hvit og Nautix hvit, har jeg også malt en flaske med Jotun Racing svart for å se om det er forskjeller mellom mørkt og lyst bunnstoff. Jeg har også malt en flaske med Biltemas selvpolerende bunnstoff for å se om det er mer effektivt enn hardt bunnstoff.

I begynnelsen av mai har det startet å komme vekster på tauet som holder flaskene, så det har startet å gro, men det er ingen til på flaskende, eller under skroget.

HVITT: Det hevdes at det gror mer på lyst bunnstoff. Groe syns i hvertfall bedre, så det er lettere å se hvor det skroget må renses i løpet av sommeren.
FLASKER: For en referanse er det hengt ut flasker malt med ulikt bunnstoff.

.