Juleseilas med eksperthjelp
Med tidligere norgesmester Harald Rolfsnes som eksperthjelp fikk ivrige seilere prøvd seg i 2,4 mR i Nærsnesbukta i Røyken tirsdag.
SOM EN VÅRDAG: Vamt solbrillevær og liten bris ga oss en nydelig romjulsdag på sjøen med 2,4 mR-båtene. Oslo i bakgrunnen. Alle foto: Linn K. Hansen.
Med tre 2,4mR-båter stående klare og rigget på bryggekanten fikk røykenseilerne noen flotte formiddagstimer på fjorden 3. juledag.
Opprinnelig var planen å lage en uformell regatta i Nærsnesbukta. Men for at flest mulig skulle få prøve seg på fjorden i finværet, ble regattaplanene endret til fri seiling i bukta.
Med sin solide blykjøl kan 2,4 mR-båten teoretisk ikke kullseile. Til gjengjeld kommer det lett inn vann når båten krenger. En håndpumpe gjør det imidlertid enkelt å pumpe ut vannet.
Norgesmester ga tips
Foreningens egen 2,4 mR-ekspert og norgesmester fra 2009, Harald Rolfsnes, stilte med gode tips og råd til undertegnede, som prøvde seg for første gang i denne båttypen.
Mens de fleste andre enmannsbåter er joller med senkbar kjøl, er 2,4 mR en storbåt i miniatyr. Den har fast kjøl, og en trang cockpit, hvor seileren sitter med mesteparten av kroppen godt skjermet for vær og vind.
Gøy og utfordrende med pedaler
En annen forskjell fra andre båter er at 2,4 mR ikke styres med tradisjonell rorkult, men med pedaler, på samme måte som en kajakk. Undertegnende fant fort ut at det var lett å «trå feil» når ting skulle skje brått, selv og det var en morsom og ny måte så seile på.
Norgesmesteren, som også kom på pallen i år og i fjor i 2,4 mR-NM, innrømmet imidlertid at også han hadde slitt med dette i begynnelsen.
– Når man styrer med rorkult svinger båten i motsatt retning av den man skyver roret mot, mens i denne båten går båten til den siden man tråkker pedalen på. Altså stikk motsatt av det man er vant til fr før, presiserer Rolfsnes, som begynte å seile 2,4 mR for 8-9 år siden.
Rolfsnes har seilt mange båter før, men valgte 2,4 mR blant annet fordi den kan seiles alene. – Dette gjør at jeg ikke er avhengig av at andre stiller opp. Dessuten kan jeg frakte to 2,4 mR på vanlig henger bak en vanlig bil, ettersom de ikke veier mer enn ca 250 kilo hver.
Satser på klassemiljø
Fysisk styrke er ikke så viktig her som i andre joller eller mindre kjølbåter. Båten seiles like godt av en lett ungjente som en tung voksen mann, ettersom det ikke er avgjørende at båten veier minst mulig for å komme fort frem på kryss. For en 2,4 mR er det faktisk en fordel om den veier litt mer enn konkurrentbåtene, ettersom den da får lengre vannlengde.
Røyken seilforening satser på å bygge opp et miljø rundt 2,4 mR-båtene, og vil til sommeren ha seks båter på vannet.
– Dette gjør at vi kan trene sammen og gi hverandre litt konkurranse, bedyrer Rolfsnes, som har VM i Italia som det største målet i 2012.
Les mer om 2,4 mR-klubben her