Båtkjøpere skal ha det lettvint
Moderne seilbåter utvikles mot kjøpere med mindre kunnskap. Kjøpene vil også gjør minst mulig anstrengelser om bord.
![ELEKTRISK: Det er mye mekanikk og elektronikk i båtene. Oceanis Yacht 62 har en bysseseksjon i aktertofta som heves med en trykknapp.](https://image.seilmagasinet.no/492324.webp?imageId=492324&width=960&height=1280&format=jpg)
En gjør alt
En trend vi stadig ser, som også Bavaria vil plukke opp, er å droppe vinsjer på hyttedekk. Alle liner føres nå tilbake til rormannen. Det høres fornuftig ut. Det frigjør også plass, som nå brukes til komfortfunksjoner.
Ved å flytte vinsjene bak til rormannen, så er det kun en som gjør alt om bord. Folk i cockpiten blir passive passasjer. Er det vi vil ha?
Det tryggeste og mest komfortable stedet å reve et storseil er også stående under sprayhooden. De fleste har autopilot, og da blir det klønete å ta seilhåndteringen i le, kun noen centimeter fra havet.
Teleskopisk vingmast
![JOBB: Det er vanligvis bare en som bidrar til seilhåndteringen. Rormannen skal ta all jobben. Plasseringen av vinsjen gir mindre krefter, samt øker sjansen for at tau havner i vannet, så kanskje også i propellen.](https://image.seilmagasinet.no/492334.webp?imageId=492334&width=960&height=720&format=jpg)
![MR. MULTIHULL: Loick Peyron er engasjert av Outremer. Han var skipper på trimaranen som holder verdensrekorden rundt jorda. Nå jobber han også for America\'s Cup-laget Artemis.](https://image.seilmagasinet.no/492353.webp?imageId=492353&width=960&height=720&format=jpg)
![ÅPENT: Grand Soleil 58 er laget for lettvindsseiling. Cockpiten er stor og åpen, med minimal beskyttelse.](https://image.seilmagasinet.no/492377.webp?imageId=492377&width=960&height=720&format=jpg)