Contest 67 CS

LYS: Dekkshuset har en spesiell konstruksjon som gir svært smale stolper.
DENSENKET: Styreplassen er på dekk, mens cockpiten er en nedsenket brønn.

Skreddersøm til 25 millioner

Contest 67 CS er en oppsiktsvekkende båt, også i Cannes.

Publisert Sist oppdatert

DENSENKET: Styreplassen er på dekk, mens cockpiten er en nedsenket brønn.

DENSENKET: Styreplassen er på dekk, mens cockpiten er en nedsenket brønn.

Den belgiske eieren av «Waldron» er både glad i å seile, og jazz-entusiast. Båten har derfor en innredning inspirert av en jazzclub. Høres kanskje litt harry ut, men slett ikke. Contest er mestre i å innrede båter i en stil som det både oser kvalitet av, og samtidig er funksjonelt og moderne. 

Båten er bygget for å bli seilt av et eldre ektepar, uten hjelp av profesjonelt mannskap.

DENSENKET: Styreplassen er på dekk, mens cockpiten er en nedsenket brønn.

Heftig på dekke også

Contest 67 CS er siste modell fra det nederlandske verftet, og i dag den nest største. Men verftet behersker å bygge stort og flott, og har nå en 84-foter på tegnebrettet. 

Den nye 67-foteren er tegnet av Judel & Vrolijk. Designerne har skapt en rask turseiler i verftets typiske stil. Sentercockpit, og et lavt dekkshus. Båten har to ratt som står på dekk, mens cockpiten er nedsenket og beskyttet. På havet vil båten bli seilt med autopilot, mens den litt utsatte styrplassen er perfekt for finmanøvrering, og kystseilas. 

Både storseil og forseil er på rull, som betjenes med en trykknapp. Vinsjene er selvfølgelig også styrt av trykknapper. Det må det være for at det skal være mulig å seile en slik båt med bare to. 

SEIL: Code 0 på rull gir mye krefter på skarp slør o lett vind.
LAYOUT: Contest 67CS kan bygges med mange ulike innredningsalternativer. Båten i Cannes har denne løsningen.

Racingseil for tur

3Di er en kvalitet fra North vi forbinder med Volvo Ocean Race og Vendee Globe. Nå blir denne kvaliteten ofte også valgt på turbåter, fordi disse seilene er svært robuste. Det er første gangen jeg har sett et rullestorseil i 3Di. 

Masten er i karbon, noe som gjør båten stivere, og har en kvalitet som står i stil med seilene. Jo større båten er, jo mer er det å hente på å bruke karbonmast. Den 40 tonns tunge skuta skal gå 9 knop på kryss under gunstige forhold, og marsje 11-12 knop på slør i frisk vind. 

Båten er utstyrt med en stor masthead gennaker for medvindseiling når vinden er lett, samt en Code 0 i Cubenfiber for vindvinkel fra 60 til 90 grader. 

Båten har også et avtagbart kutterstag for hardvindseiling. 

LYS: Dekkshuset har en spesiell konstruksjon som gir svært smale stolper.

Teak og lær

 Innredningen er gjort i teak i en stil som Contest behersker eksepsjonelt. Båten har polstret paneler trukket i rødt lær, som gir det spesielle særpreget. 

Eieren har valgt å ha eierlugaren bak cockpiten, mens de to gjestelugarene er foran masten. Båten har også en jollegarasje vor jolla er plassert på tvers. 

Dørken er hevet i salongen for å få utsikt gjennom dekkshuset. Dekkshuset er bygget på en stålramme, som gjør det mulig med minimale stolper. Det gir et utrolig utsyn. 

Tanker og maskinen er plassert under dørken i salongen. Under cockpiten, der motoren vanligvis er å finne, er det et teknisk rom. Båten har en bus-system på det elektriske, og alt kan betjenes med et berøringspanel. 

SEIL: Code 0 på rull gir mye krefter på skarp slør o lett vind.

LAYOUT: Contest 67CS kan bygges med mange ulike innredningsalternativer. Båten i Cannes har denne løsningen.

LYS: Dekkshuset har en spesiell konstruksjon som gir svært smale stolper.

Contest 67 CS

LOA: 20.30m

Vannlinje: 18.50m

Bredde: 5.65m

Vekt: 39,500 kg

Dybde: 2.95m

Storseil: 145m2

Fokk 111%: 108m2

Diesel: 1 590 ltr.

Vann: 988 ltr.

Motor: Volvo Penta 180hp

Pris: ca 25 millioner kroner