Grand Soleil 34 gjenfødt
Italienerne skal tilbake på regttabanen med snerten 34-foter.
Verftet Cantiere del Pardo som bygger Grand Soleil ble stiftet i 1973 og først modell var Grand Soleil 34, en banebrytende båt tegnet av Groupe Finot. Den var både rask og hadde mye plass under dekk, takket være en bred hekk for den tiden. Båten ble produsert frem til 80-tallet og ble bygget 300 eksemplarer.
Nå vil verftet forsøke og gjenskape legenden med en sporty seilbåt, perfekt for ORCi.
Enklere båtliv
Grand Soleil 34 er utviklet som et alternativ til seilere som ønsker en enkel og sporty seilbåt. En båt som krever lite av vedlikehold, men som gir store seilopplevelser.
Det er relativt ukjente Skyron som står for båtens design. Grand Soleil 34 skal være en allrounder som skal hevde seg godt både under IRC og ORCi, under alle forhold.
Båten får to ror som gir bedre grep. Båten blir utviklet for at den skal være enkel å seile optimalt. En dyp og tung kjøl vil bidra til det.
Xp33 utfordrer
Grand Soleil 34 får mye seil, men også mye vekt i kjølen. Konseptet minner mye om Italia 9.98, men Grand Soleil 34 er mer rettet mot IRC, med baugspryd for asymmetrisk sløreseil, doble ror, og rett kjøl, noe du også finner på JPK 10.10 og Ofcet 32. Sammenlignet med disse to, er Grand Soleil overrigget. Strategien til de to franske er å bygge en svært lett båt og heller gå ned på seilareal.
Italia 9.98 har vunnet VM i ORCi to år på rad, mens JPK 10.10 har regert IRC-miljøet i Frankrike og England.
Som Xp33 ser det ut som at Grand Soleil 34 vil havne mellom de to målesystemene. Det kan kanskje bli en vinnerkombinasjon når VM i 2018 skal bruke begge systemene i samme mesterskap.
LES: Arven etter X-99
Xp 33 skal løfte arven etter klassikeren X-99. Det gjør den ved å implementere verdiene og kunnskapen som X-Yachts har bygd opp gjennom de 28 årene siden X-99 ble skapt.
Også litt tur
Grand Soleil 34 får mange av de samme styrker og svakheter som Italia 9.98. Båten får en lang cockpit, og den skal fungere godt både for shorthand og med fullt mannskap. Rorkult blir standard og er foretrukket for shorthandseiling. Rorkulten er plassert frem i cockpiten, noe som begrenser plassen på cockpitbenken. Xp33 har en bedre løsning hvor rorkulten er flyttet lengre bakover ved hjelp av en overføring fra rorstammen.
Stor cockpit stjeler plassen under dekk. Innredningen minner om Italia 9.98. Salongen er flyttet frem, og det er ingen plass mellom forpigg og salong. Grand Soleil 34 får en liten bysse og kartbord. Det blir mer en helgseiler enn performance cruiser.
Nyheten er alt i produksjon, og skal seile i løpet av sommeren.
Du finner test av Dehler 34 og Ofcet 32 i neste SEILmagasin.
LES: VM-vinner til turseiling
Italia Yachts er kjent for luksuriøse og elegante turseilere. Nå bygger de også regattabåter. Vi har seilt den nyeste, Italia 9.98.
Grand Soleil 34 | Italia 9.98 | Dehler 34 | Diva 34 | Xp33 | Ofcet 32 | JPK 10.10 | |
Skrog | 9,99 m | 9,98 m | 10,30 m | 10,33 m | 9,99m | 9,80 m | 10,10 m |
Bredde | 3,60 m | 3,54 m | 3,60 m | 3,48 m | 3,21 m | 3,36 m | 3,39 m |
Dybde | 2,18 m | 1,90 m | 1,95 m | - | 1,90 m | 1,90 m | 1,98 m |
Vekt | 4900 kg | 4500 kg | 5950 kg | 4950 kg | 4300 kg | 3450 kg | 3800 kg |
Ballast | 2200 kg | 1800 kg | 2100 kg | 1650 kg | 1700 kg | 1550 kg | 1600 kg |
Storseil | 40 kvm | 38 kvm | 37,5 m | 40 kvm | 33,8 kvm | 31 kvm | 33 kvm |
Fokk | 31 kvm | 32 kvm | 27,5 m | 28 kvm | 29,2 kvm | 27 kvm | 25 kvm |
Gennaker | 110 kvm | 90 kvm | 90,0 kvm | 95 kvm | 93 kvm | 95 kvm | |
ORCi-mål | 633 | - | 620 | 622 | 628 | 633 | |
Pris (euro) | 129 854 | 129 120 | 140 000 |