
Vil gjøre redningsvest til en trend – ikke et valg
Cecilia Ennals er med i ungdomsbedriften FloatSafe. Her skriver hun om sitt arbeid ved Frogn Videregående skole om å øke sikkerheten på sjøen,
Ideen startet på et grupperom, nå har forretningsideen til ungdomsbedriften «FloatSafe» utviklet seg til en bedrift med løsning på en alvorlig utvikling. De jobber for å redusere drukningsulykker ved hjelp av å ta tak i det virkelige problemet - Holdninger.
Businesslinja
FloatSafe er en ungdomsbedrift ved Frogn videregående skole. Skolen har en linje som heter businesslinja og er den eneste skolen i Norge som tilbyr dette. Her lager elevene ungdomsbedrifter som gir dem en unik mulighet til å kombinere teori og praksis, i tillegg til at de får vist frem det de jobber med i undervisningstimene. De blander teorien fra timene som for eksempel relasjonsbygging, nettverk og kommunikasjon, som brukes praktisk i møter med produsenter og eventuelle samarbeidspartnere.

Dystre tall
Rapporten fra redningsselskapet for drukningsulykker i 2024, viser at hele 95 personer mistet livet på sjøen i Norge, noe som overstrider tallene for omkomne i trafikken. «Altfor mange av disse livene kunne vært reddet med noe så enkelt som å ta på seg redningsvest» beskriver en av ungdommene i Floatsafe, William Sumarlide Malmin.
Likevel er det mange som opplever at det er «ukult» å bruke vest, eller som mener de ikke trenger den. Dette er et alvorlig samfunnsproblem som ungdomsbedriften FloatSafe mener får alt for lite oppmerksomhet.
– Vi er vitne til en negativ utvikling i drukningstallene. Vi har troen på at det finnes løsninger, som blant annet å skape nye narrative og holdninger rundt det å bruke vest. Målet er at alle ungdommer tar det som en selvfølge, på lik linje som de tar på skoa før de går ut! Gruppa er motivert og målrettet», forklarer daglig leder Amund Svenneby Bergesen.

Høyere enn i trafikken
Forebygging av trafikkulykker har fått store mengder ressurser og oppmerksomhet de siste årene, som har gitt imponerende resultater. Antall omkomne av drukning er høyere enn i trafikken, og FloatSafe mener det er på tide å rette blikket mot sikkerhet på sjøen.
Produktet til ungdomsbedriften FloatSafe er å lage holdningskampanjer. På statistikken over druknede ser man at de fleste er eldre menn. «Vi setter søkelys på ungdommene da vi synes de er den viktigste målgruppen for å forebygge drukningsulykker. Ungdommer er framtiden og de bør vokse opp med en forståelse om hvorfor vesten er viktig», sier Linnea Slinning. «Ungdom er opptatt av stil, komfort og trender. Dessuten er de teknologisk og digitalt langt fremme. Her må vi være kreative og bruke sosiale medier og kanskje knytte samarbeid med andre bedrifter innen design og utvikling. Dette er den spennende delen av bedriften!» sier Amund Svenneby Bergesen.
Bærekraft er et omfattende begrep som blir viktigere for hvert år. Bærekraft handler om utvikling av økonomiske, miljømessige- og sosiale sider av samfunnet. Vi opplever at såkalt grønn bærekraft står sterkt i senter i dagens samfunn, og at det sosiale ikke får nok oppmerksomhet. Fokus på bærekraft er essensielt uavhengig av hvilken kategori det gjelder, men FloatSafe velger å legge hovedfokuset på sosial bærekraft, med et sikkert og trygt samfunn.
En selvfølge
FloatSafe har satt seg et ambisiøst mål: Å gjøre redningsvest til en selvfølge, ikke et valg. Med ungdommens kreativitet, digitale tilstedeværelse og strategiske samarbeidspartnere, har de troen på at holdninger kan endres og liv reddes.
– Vi håper at folk blir mer bevisste på viktigheten av redningsvest og at vi kan inspirere både ungdom og voksne til å ta ansvar på sjøen, sier William Sumarlide Malmin.
Sammen med deres mentor i redningsselskapet Lars Magne Ulvang ser ungdomsbedriften frem til videre samarbeid med Redningsselskapet og arrangementet «Sjekk vesten» i uke 19. De håper på stort engasjement og at flere vil bli med på å skape en tryggere fremtid på sjøen.
.