Se 3. Vendée-rapport: Dragrace til Sørishavet
Etter en krevende uke i tropene ligger feltet nå utenfor Brasil. Vinden er tilbake, og snart skal seilerne runde merke og sette kurs mot Sørishavet.
Det har vært en krevende uke for de 40 deltagerne. Fra å ligge foran rekordeen til Armel Le Cleach fra VG 2016/17 forrige fredag, ligger tetgruppen nå over to døgn bak. Også bak Bestevan i 2020. Én båt, tilhørende Maxime Sorel, er ute av spillet. Sam Goodchild som har ledet de siste dagen er nå på tredjeplass, etter at Thomas Ruyant og Charlie Dalin klarte å finne vind og skli forbi. Goodchild lagde en film i natt da han krysset ekvator:
Uvanlige vinder og veivalg
Rett etter at vi tok opp sendingen ga Maxime Sorel seg, men er tilbake i 2028.
Båtene har vært gjennom to områder med lite vind. Feltet har dermed blitt kondensert to ganger, og strukket seg to ganger. Feltet seilte seg først inn i et stille område, og ble liggende der til tirsdag. Veteranen Jean Le Cam gikk øst for Kapp Verde og tok ledelsen, men det var båtene i vest som fikk vinden tilbake først. Sam Goodchild viste å ha det lille ekstra i den lette vinden. Også Sebastien Simon imponerte.
Så seilte båtene seg inn i stillebeltet på onsdag etter ett døgn med bra fart. Igjen ble det en mulighet for båtene bak å avansere. Nå har feltet strukket seg på nytt.
Hva skjer videre
Nå er båtene i passaten, og alt de kan gjøre er å seile så raskt de kan, for å rekke første buss. Det vil si lavtrykk i sør. Favorittene henger på, unntagen kanskje tyske Boris Hermann som ligger på 14. plass, 134 nm bak lederbåten. Rekker ikke han bussen, så må han henge seg på neste lavtrykk, og da kan medaljesjansen ryke.
Damene gjør det bra. Justine Mettraux på 7, Clarisse Cremer på 11, Sam Davis på 12 og Pip Hare på 13. Pip Hare imponerer kanskje mest av disse, og sier selv at hun er veldig fornøyd.
Ny verdensrekord
En drøy uke etter at Nicolas Lunven satte 24-timersrekorden for singlehanded enskrogskrogbåt, ble ned nylig att av Yoanne Richomme. Rekorden er nå på 551.84 nautiske mil, 5,2 nm lengre enn forrige, det er 23 knop i snitt.
Richomme virker å være fornøyd:
Massiv komposittjobb
Til tross for milde forhold så langt har flere båter hatt problemer med utstyret, og Maxime Sorel har måttet gi seg. Små problemer har nok alle seilerne, men noen har måttet utføre større jobber for å holde båten i gang.
Det har vært to litt større tekniske hendelser, Louis Burton har lappet sammen båten med karbonfiber og epoxy, og Fabrice Amedeo har hatt problemer med kjølen. Begge seilerne ser ut til å ha løst problemet, men ikke uten mye bry.
Verst er det trolig for Louis Burton, som etter å ha hørt er digert brak, oppdaget at spristaken for Code og strukturen rundt hadde gått i stykker. Burton har laget en film som viser hvor omfattende noen av reparasjonsjobbene er. Det holder ikke å bare å være flink seiler for å komme seg hele veien rundt jorden i en av disse båtene:
.
Les også:
.
.
.