Tøff start for små båter
I dag starter andre etappe av Transat 6.50. Aksel Magdahl har sett på værmodellene, og mener at Staale Jordan og co ikke er heldige med vindretningen.
De 22 fots lange seilbåtene skal seile solo til Brasil fra Frankrike. I dag starter andre etappe som går fra Madeira frem til mål, en distanse på 3100 nautiske mil. Det deltar 85 båter fordelt på to klasser. En for standard båter og en for spesialbygde båter.
Uheldig start
Staale Jordan fra Kristiansand seiler i klassen for spesialbygde båter (protos) som antas å være den tøffeste klassen. Jordan fikk skade på båten ikke lenge før start, og var ikke helt forbredt da starten på første etappe gikk 13 september. Jordan ligger på en 30. plass. Du kan lese hans rapport fra første etappe her.
Hjelper franskmann
Aksel Magdahl som ble verdenskjent navigatør i forbindelse med Volvo Ocean Race hjelper den franske seileren Charlie Dalin med værprognosene før start. Dalin ligger på 2. Plass etter første etappe i klassen for de serieproduserte båtene. Francisco LOBATO som leder klassen kom inn som båt nummer to, noe som er sensasjonelt. De serieproduserte båtene er tyngere og har mindre seil en protoene.
Vinden i mot
De små havseilerne hadde maksimal flaks med været over Biscaya med en raskt lens. Slik blir det ikke nå i følge værekspet og navigatør Aksel Magdahl. Her er hans rapport:
Det er jo en litt spesiell situasjon med lavtrykket som har erstattet høytrykket som normalt befinner seg ved Azorene. Dog ikke helt unormalt for sesongen. Seilerne er tilsvarende uheldige med starten nå som de var heldige med bare unnavind på første etappe.
Vi er litt tidlig på året for stabile pasatvinder, derfor er det ikke overraskende at det nå blir kryss-start. Så er spørsmålet hvordan de skal komme seg gjennom vindstilla og over i unnavinden langs Afrika-kysten.
Akkurat der blir det nok gjort en del jobb rundt i meteorolog-kontorene rundt omkring nå.
De må gjennom gate ved Kapp Verde øyene, ofte så langt vest som mulig, og så er jo Doldrums alltid litt uforutsigbare og flytter seg mye akkurat på denne tiden av året. Seilerne må kanskje velge om de tror på "September-Doldrums" eller "Oktober-Doldrums". Men de seiler jo ikke så fort så det tar nok 10 dagers tid ned til ekvator og på den tiden skjer det en del endringer. Man kan kanskje plukke opp noen trender på forhånd, men når man ikke kan oppdatere er det risikabelt å avvike for mye fra de vanligste waypoints rundt 8N 29W når man velger sitt waypoint der nede.
Her er en film fra regattaen til Azorene i fjor hvor Ståle Jordan deltok og klarte å kvalifisere seg til årets Transat 6.50.