Transat Jacques Vabre

RASKEST: Charlie Dalin og makker Yann Elies vant IMOCA-klassen.

Spennende kamp om sølvet

Unge Charlie Dalin er blitt favoritt for å vinne Vendee Globe, men vil få kamp fra sin makker Yann Elies. 

Publisert Sist oppdatert
RASKEST: «Apivia» vant selv om skipperen mener at han ikke har lært seg båten enda.

Transat Jacques Vabre har vært en regatta hvor det meste har vært å gjøre seg klar for Vendee Globe som har startet om ett år. Det er nå 37 båter påmeldt, men det er bare plass til 34 i startbyen Les Sables d’Olonne. Transat Jacques Vabre har for mange vært en kvalifiseringsseilas for å oppfylle kravene for å delta fra Vendee Globe-arrangøren. 

«Apivia» gikk i mål etter 13 døgn, 12 timer, 8 minutter, fire timer bak banerekorden. Båten hadde utseilt 5061 nm, som gir en snitfart på 15,62 knop. Hadde de seilt korteste vei, ville farten vært 13,42 knop. 

Kan står kampen mellom «PRB» og «Charal» som ligger side om side.

Ulike styrker

Transat Jacques Vabre har vist at siste generasjon IMOCA er ektremt raske når de foiler, og det er på skarp slør i mellomvid. Båtene får ett hopp i hastighet. Mange av de eldre IMOCA-båtene har også fått foiler, og det har gjort eldre båter mer konkurransedyktige. Båter fra 2011 med siste genereasjon foiler er like raske som forrige generasjons IMOCA, fra 2015, som ble konstruert med foiler. Men båtene uten foiler er vel så raske, om ikke raskere, når det ikke er foileføre. 

Clarisse Cremer seilte fort gjennom Stillebeltet, og hadde medalje i innen rekkevidde, men ble gruset da båtene kom i passaten, og det ble et speedrace mot mål. 

Charlie Dalin publiserte en video fra kysten av Marocco da «Apivia» ble passert av «Charal». «Charal» seilte da 3 knop raskere, og fløy forbi, men ble fanget i Stillebeltet, og rundtseil av «Apivia». Charlie Dalin mener de har et godt stykke igjen før båten blir seilt optimalt. Jérémie Beyou har alt hatt ett år for å lære båten å kjenne. 

Ny generasjon

Charlie Dalin tilhører en ny generasjon seilere som har kommet innen vingene til Macif. «Apivia» er en underselskap av det franske foriskringsseilskapet. «Apivia» er også utviklet av MerConsept, selskapet til Francois Gabart i sammarbeid med designeren Guillaume Verdier.

En som har imponert er Mini Transat-seileren Thomas Ruyant. Han fikk problemer med autopiloten etter start, og gikk til havn for å fikse problemene. Det gjorde at han lå sist, men seilt seg opp hele tiden. Nå kan den unge franskmannen komme på fjerde med sin splitter nye båt, også en Verdier-design. Thomas Ruyant manglet sponsor, og tok sjansen med, og satte igang bygging hos Persico i Italia. Når er han en av favorittene. 

8. nye båt

Det deltok fem nye IMOCA-båter i Vendee Globe. Tre av disse ser ut å bli blant de fire første. «Arkea-Paprec» ligger et stykke bak, men startet med bare en foil da den andre brakk rett før start. Den siste, «Hugo Boss», seilte på noe ukjent, og skadet kjølen. Kjølen hang bare fast i armen som justerer vinklen. For å unngå større skade ble kjølen frigjort, og sank, mens båten har seilt forsiktig til Kapp Verde, uten kjøl. 

I senere tid er det også blitt kjent at Yann Elies vil stille til start i en nybygget båt, men det er ikke kjent hvem som er designer, eller hvor den skal bygges. Mye tyder på at båten vil bli bygget i formene til en båt som alt er klar, for at det skal være tid nok for å gjennomføre prosjektet. 

45-åringen vant Transat Jacques Vabre for tredje gang på rad. For to år siden vant han sammen med Jean-Pierre Dick, og to år før det, med en Multi 50. 

Plassering

1. Apivia, Sébastien Simon, i mål

2. PRB, Kevin Escoffier, 45 nm til mål

3. Charal, Jeremie Beyou, + 1,9 nm

4. Advens for Cybersecuriry, Thomas Ruyant, + 44 nm

5. 11th Hour Racing, Charlie Enright + 38 nm
6. Banque Populair, Clarisse Cremer, + 92 nm

Les mer om de nye IMOCA-båtene her

VERDIER: Thomas Ryuant har en båt fra samme konstruktør som Charlie Dalin, og er tredje nye generasjon IMOCA blant de fire beste.
VINNER: Yann Eliès har vunnet TJV tre ganger på rad, og er påmedlt til Vendee Globe med ny båt.