Risikerer 12 år fengsel for charterbåtsvindel
En stavangermann vitner om kort tid i en straffesak i Athen mot Harry Kourmousis i det tidligere greske charterselskapet Prime Yachting. Tiltalte er siktet for dokumentforfalskning.
HOVEDBILDE: Disse båtene båtene ble liggende i Hellas etter at Prime Yachting begjærte seg selv konkurs. Arkivfoto Seilas.
Kyrre Stein Hesselmann er en av flere nordmenn som signerte avtale med den norske Prime Yachting-agenten Torleif Døskeland for ti år siden. Torleif Døskeland drev da det norske selskapet Albatross Yacht Charter. Det greske selskapet begjærte seg selv konkurs i 2005.
Flere av de norskkjøpte båtene viste seg å være solgt til flere personer, og flere var tatt i arrest av de «nye» eierne, som heller ikke hadde fått båtene overført til seg. I årene som fulgte forsvant flere av de norskeide management-båtene fra marinaen i Kalamaki havn utenfor Athen, uten noen gang å ha blitt funnet igjen. Dette til tross for at båtene var i arrest, og at det i arrestordenen sto at de ikke skulle flyttes, manøvreres, opereres, selges eller belånes.
Reddet båten ut om natten
Blant de ytterst få som lyktes å få ut båten var advokat Kyrre Hesselmann fra Stavanger. Etter å ha alliert seg med lokale båteiere i den greske havnen fikk han klargjort Bavariaen og seilt den ut av havnen om natten våren 2005, uten at noen så det. Derfra gikk turen til øya Agina utenfor Athen, hvor stavangermannen hadde avtalt med bekjente å få hjelp til å skrape vekk logoer etc, slik at båten ikke skulle kunne identifiseres som en av Prime Yachting-båtene. Derfra gikk turen til Slovenia og videre over land til Limfjorden i Danmark, og så seilt hjem over Skagerrak til Norge.
Hesselmann, har til tross for å ha fått igjen båten, aldri gitt opp kampen for å få Prime Yachtings Harry Kourmousis dømt for dokumentforfalskning av management-kontrakten.
Moralsk seier
– Jeg har flere greske vitner i tillegg til min advokat. Kourmousis risikerer i teorien 12 års fengsel hvis han blir dømt i straffesaken, sier stavangermannen.
Han understreker at målet med å reise ned til Athen for å vitne er ikke økonomisk, men moralsk.
– Jeg må betale reisen og alt selv, og får ikke noe refundert. Men hvis jeg når frem, vil dette være moralsk seier og oppreisning til alle de norske seilbåtkjøperne som opplevde at båtene ble videresolgt eller rett og slett forsvant sporløst fra havnen, sier Hesselmann, som til daglig jobber som advokat i Stavanger.
Deltakere i den årlige greske seiluken Blue Cup, som hadde brukt samme agent, opplevde også for 6 år siden å ankomme Athen uten å få utløst charterbåtene som var forhåndsbetalt før regattaen.
Les også: «S/Y My Dream»; drømmen som ble et mareritt. (Einar Andreassens hjemmeside/blogg)
Les også: Gresk tragedie for norske båteiere. (Dagbladet 2005)
Les også: Florømann frikjend for millionkrav. (Firdaposten 2007)
Les også: Nordmenn frykter båttap. (Båtliv/Seilas 2004)