– Dette kan dere håndtere
Skippermøte for Skagen Race kan skremme en hver seiler, men Christen With ser flere muligheter enn begrensninger i de utfordrende forholdene.
Det er lett å finne veien til Skagen Race i år, det er bare å seile dit vindpilen peker. Etter å ha hørt meteorolog Tor Ivar Mathisen forklare værprognosene så er det enkelt. Det er bare å seile rett mot vinden, og når vinden etterhvert skal vri mot vest, så skal regattaseilerene også dreie mot vest.
Kan nesten ikke bli verre
Det blåser frisk ved start, men når natten kommer, så kommer det også en front med regn. Da vil vinden dreie fra sydvest til litt øst for syd. Torsdag morgen klarner det opp, og vinden dreier mot vest. Ut over dagen på torsdag kan vindstyrken komme opp i liten til stiv kuling.
Med en middelvind opp mot 15 m/s så kan det bli liten storm i kastene. Vindkast blir gjerne 50 prosent mer enn middelvind. Da snakker vi 22 m/s. Med seks knops båtfart mot vinden blir vinden over dekk 25 m/s i kastene.
Hva med strøm, jo det blir det også, midt i mot.
Vanntemperaturen ligger på rundt 11 grader Det vil påvirke lufttemperaturen, men natt til torsdag, når det regner kan temperaturen falle ned mot ni grader.
Det er på overfarten fra Sverige til Danmark det blir tøffest. Da blir også bølgene størst med enkelte så høye som fire meter, kom det frem av informasjonen til meteorologen.
Tenk komfort
– De som kommer først i mål er de som er minst slite, tenk komfort. Holde dere varme, få spist, og få hvilt, anbefalte Christen With som forsøkte å oppmuntre alle skipperne som hadde møtt opp på møtet.
– Benytt muligheten i le av Väderöarne, der blir det mindre bølger og vind som kan gi en liten pause for å samle krefter, anbefalte den erfarne seileren. Etter Väderöarne gjenstår det ti timers tøff avslutning mot Skagen.
With mener vinneren blir den som klarer å utnytte værskiftene nedover langs ruta. Han mente også at strømmen betyr mindre under slike tøffe forhold.
Dra hardt
– Under slike forhold skal seilene gi mest mulig krefter fremover, og minst mulig krefter sideveis. Seilene skal være så flate som mulig. Stram alt det dere mener en nok, og så litt til. Stram fall, uthall og akterstag. Du klarer ikke å dra i stykker et seil, mente seilmakeren som lover gode rabatter på seilloftet om han tar feil.
With anbefalte alle å utarbeide en «Gameplan» et dokument som viser kurs, lengder, vindstyrke og vindretning på ulike punkt nedover langs ruta.
– Det gjelder å tenke lengre frem enn de få nautiske milene du kan se fremover. Du må være på forskudd, mener With som også mener at det ikke er noe skam å snu.