Raskest, helt alene
Den raskeste båten rundt Hollenderbåen var «Feelgood». Om bord var bare Christer Lie, og seilasen gikk ikke feilfritt.
– Jeg fikk problemer da jeg måtte bytte forseil, avslører Christer Lie. Å bytte forseil var en del av planen, men det var første gang han gjorde det i så mye vind. Det gikk ikke like smertefritt som da han hadde trent på dette. Lie seiler en Arcona 430, så det er mye krefter.
God plass
– Jeg hadde andre start, og var største båt i singlehandndklassen. Jeg startet med en kryssfokk som jeg hadde fjernet spilene. Dette for å kunne pakke den lettere sammen på dekk, forteller soloseileren. Vinden økte etter start, og ved Asker bestemte han seg for å gjøre seilbyttet. Da hadde han fått en god ledelse og hadde godt med plass rundt seg. Seilene står på rull, så den store fokka måtte ned før den mindre kunne heises.
Falt i vannet
De fleste som bytter forseil gjør dette enten med å ha stagkroker på forstaget, eller å bruke forstagsprofil med to fall. Da heises det nye seilet på innsiden av det gamle, og det gamle berges etter å ha slått på nye halser. På den måten vil seilene hindre det andre å falle i vannet. Med stagkroger er seilet festet til forstaget til det er pakket sammen.
– Når jeg skulle heise den lille fokka så blåste den ut, og deler av seilet havnet i vannet. Løsningen var å falle på lens slik at forseilet kom i la av storseilet. Da fikk jeg det opp, men tapte tid og høyde, forklarer vinneren.
Morsom seilas
Christer Lie beskriver regattaen som morsom, og skulle gjerne seilt rundt Tristein. At banen ble kortet til bare Hollenderbåen fikk han ikke med seg før rett før start.
– Jeg fikk satt spinnaker etter runding, men det ble ikke mye bruk for det seilet med runding Hollenderbåen, forklarer vinneren. Tross problemer var det ingen andre båter som seilte så raskt rundt Hollenderbåen som Lie.