Proffseiler vraket fordi hun ble mor
Banque Populair blir bank upopulær etter at de sparket Clarisse Crémer fra Vendee Globe-satsningen.
Clarisse Crémer er en ung populær fransk proffseiler som ble nummer 12 i Vendee Globe med en IMOCA uten foiler. Da satte hun ny verdensrekord for jenter alene rundt jorda i enskrogsbåt.
Fra mini 650
Clarisse Crémer brukte sosiale medier aktiv for sin Mini-satsning, og fikk enormt med følgere. I 2017 vant hun Mini Fastet, og fikk en imponerende andre plass i Mini Transat.
I 2019 fikk hun kontrakt med Banque Populair, etter to år i Figaro 3-klassen.
Med Banque Populair i ryggen overtok hun Francois Gabarts vinnerbåt fra 2012/2013.
På et høyere nivå
For Vendee Globe 2024 var det meningen at hun skulle seile «Apivia» med Banque Populair på skroget. De raskeste båtene fra forrige generasjon, en båt hun teoretisk kunne vinne med, om hun ikke hadde fått sparken.
Planlagt fødsel
Clarisse Crémer er født i 1989, og ønsket også å bli mor. Ifølge henne selv var dette nøye planlagt, og kommunisert med sponsoren alt for to år siden. I november 2022 fik Crémer en liten jente, godt tilrettelagt med tanke på Vendee Globe 2024.
Denne uken fikk proffseileren helt uventet sparken av sponsoren.
For populært
Hadde dette vært for fire år siden, så ville Clarisse Crémer vært automatisk kvalifisert til Vendee Globe, fordi hun fullførte. Det er ikke lengre nok. Det er rett og slett flere seilere som vil delta regattaen enn det det er plass til.
Alle deltagerne som stiller med eldre båter må gjennomføre tidskrevende kvalifiseringer for å kunne seile Vendee Globe. Bare seilere med splitter nye båter slipper lettere unna.
Sponsoren Banque Populaire er rett og slett usikker på om den unge seileren makter å kvalifisere seg.
I pressemeldingen fra banken kommer det fram at båtens nye skipper vil bli gjort kjent i nær fremtid.
Banken sponser også det franske landslaget, og brukt mye penger på seiling i 34 år.
Legger skylda på arrangøren
Sponsoren ønsker ikke å ta risikoen for et prosjekt som kan mislykkes alt før start, men tar en stor risiko med Ultime-trimaran satsningen, i følge Crémer.
Sponsoren skylder på Vendee Globe-arrangøren som har gjort kvalifiseringen strengere.
Crémer har lagt ut et innlegg på Facebook med 16 000 likes, 2 700 kommentarer og 5 700 delinger hvor hun setter fokus på kvinners rettigheter.
Banque Populair har lagt link til pressemeldingen på sin Facebook-side, en melding med nesten 1000 negative kommentarer, og blitt en upopulær bank.