Class 40
Den nye skrogtrenden
Ian Lipinski har gått fra Mini 650 til Class 40, men behold båtkonstruktøren.
Ian Lipinski vant Mini Transat i serieklassen i 2015, og i protoklassen i 2017. I 2017 seilte han en båt med butt baug, konstruert av David Raison. Raison vant selv med en slik båt alt i 2011, og etter det har det vært klart at denne skrogformen er veien å gå. I år dominerer båter med butt baug også klassen for serieproduserte båter.
LES: Favoritten vinner MiniTransat
Som et badekar
Det kan være vanskelig å forstå at båter med denne skrogformen kan være raske, men egentlig er det en større båt, med avkappet baug. Når båten planer, er baugen over vann allikevel, og dermed får disse badekarbåtene egenskaper fra en større båt. Det er viktig når maksimal skroglengde er bare 6,5 meter. Under Mini Transat er det for det meste slør, så båtene har ikke behov for en skarp baug for å fortrenge bølger.
Marc Lomard utvilet en Class 40 med tilsvarende forskip i 2017, les: Neste genereasjon Class 40.
Første Class 40
«Crédit Mutuell», Ian Lipinski nye båt, er første Class 40-konstruksjonen til David Raison. Etter suksessen til David Raisoni Mini Transat, ble klassereglene i både Class 40 og IMOCA skrevet om, slik at båtene ikke skulle se ut som badekar. De nye reglene sier noe om maksimalbredden til baugen. David Raison har valgt å gå så ekstremt som tillat i forskipet for å gi båten tilsvarende egenskaper som MiniTransat. Dette er en trend vi ser på IMOCA-båtene også.
LES: Klar for ny baug?
Fra Mini Transat
Også sveitsiske Simon Kosterfra Mini 650-klassen får bygget seg ny Class 40, Kosters båt er konstruert av Sam Manuard som også har bakgrunn fra klassen, og kjent for Seascape-båtene. Sam Manuard har ledet utviklingen i Class 40 de senere årene, og hans nyeste konstruksjon får en baug tilsvarende båten til Ian Lipinski.
Det lanseres mange spennende båter om dagen, felles for dem, er at de skal seile Jaques Vabre til høsten.
LES: Butt baug også for de serieproduserte