Henrik Bergesen klar for 2018 RORC Transatlantic Race
«Hydra» blir en av favorittene i regattaen over Atlanterhavet med start lørdag.
2018 RORC Transatlantic Race starter dagen før ARC, og fra Lanzarote med kurs Port Louis Marina, Grenada. I motsetning til ARC, er dette en fullblods regatta med bare raske båter. Henrik Bergesen og «Hydra» blir en av tre Class 40 deltagere.
Bergesen er nå på vei til Lanzarote hvor båten befinner seg.
– Jeg har sett litt på været og det ser bra ut så langt. Ser ut til at vi får vind fra Nord Øst til å begynne med så slør fra start til vi kommer ned i passatvinden som ser ut til å ha etablert seg godt, forteller Henrik Bergesen til SEILmagasinet.
«Hydra» ble sjøsatt våren 2017, les: Splitter ny Class40 til Norge.
Færre deltagere
Det er påmeldt bare 10 båter til regattaen, en stor tilbakegang fra i fjor. Muligens har Route du Rhum tatt en del av de potensielle deltagerne. RORC Transatlantic Race har en typisk engelsk profil. De har også forsøkt med egen shorthandklasse, men drukner mot de franske regattaene.
– Jeg er skuffet over at vi ikke har flere Class40 med i regattaen. Vi har prøvd å rekruttere uten mye hell. Hadde tro på at de som stod på vent til Route de Rhum og ikke fikk plass ville bli med oss i RORC Transat. Men vi gleder uansett til en spennende regatta, sier Bergesen.
Den ombygde MOD 70 «Masarati» som var raskest i Middel Sea Race i forrige måned er favoritt for å komme først i mål, men «PowerPlay» en søsterbåt med ikke så avanserte foiler vil også være rask.
Største båt er Baltic 130 «My Song».
RORC Transatlantic Race ble etablert i 2014
Sterkt lag
«Hydra» stiller med fire om bord. Henrik Bergersen har fått med tre profilerte seilere fra England. Tristan Kinlochog Paul Peggshar vært med «Hydra» før. Pip Hare, kjent som skribent i Yachting World, og har vært med «Hydra» både under Færderseilasen og Myth of Malham.
– Litt ekstra stas å ha med Pip Hare nå som hun har skaffet seg båt og satser fullt mot Vendee Globe i 2020, innrømmer Bergesen.
– Vi er et nytt lag, og vil bli den lengste distansen, og lengste tiden vi har seilt regatta med Hydra, forteller Tristan Kinloch. Å bli konstant utsatt for sjøsprøyt, og bare spise frysetørket mat, blir den største utfordringen, legger han til.
De to andre Class 40-båtene er fra England.
Eärendil er en Mach 40.3 og blir den sterkeste utfordreren til «Hydra». Dette er søsterbåten til den som ble nummer to i Route du Rhum.
Les også: Fornøyde med 7. plassen i Fastnet Race