I full fart mot seier i Transat Jacques Vabre
Havna på Martinique begynner å fylles opp nå som flerskrogsbåtene alt er fremme, mens kjølbåtene fremdeles sloss om seier.
17 døgn hadde arrangøren lagt opp til at deltagerne skulle bruke på regattaen over Atlanterhavet. De største og raskeste, Ultime, hadde en bane på 7500 nm, Ocean50 og IMOCA en bane på 5800 nm, mens de minste, Class 40 bare skulle seile 4600 nm.
Det ble lett vind døgnene etter start, noe som indikerte at båtene ville bruke lengre tid enn 17 døgn, men første båt i mål, Oceanfifty «Primonial» brukte bare 15 døgn og 13 timer, og holdt en snittfart på 15,5 knop. I realiteten seilte de 6 36 nm, med en snittfart på 17,5 knop.
Imponerende 50-fotere
Oceanfifty, klassen som tidligere het Multi 50, har virkelig fått et oppsving. Klassen har tiltrukket seg mange kjente seilere, og feltet har vært tett. Bare fire timer skilte de fire beste trimaranene. IMOCA har tidligere holdt følge med disse raske 50-foterne, men nå har de seilt to døgn raskere. Oceanfifty har blitt like raske som 60-fots trimaranene som for 20 år siden var en stor klasse. En av de syv deltagerne har ikke krysset mållinjen.
Favoritten vant
«Maxi Edmond de Rothschild» var igjen overlegen i Ultime-klassen, og Franck Cammas og Charles Caudrelier leder 98 prosent av løpet. De brukte 16 døgn og nesten to timer på regattaen, og holdt en snittfart på 20,5 knop. I realiteten seilte de 9 262 nm, med en snittfart på 24 knop.
Francois Gabart bør være fornøyd med andre plass med sin nye trimaran. «SVR-Lazartigue» var i mål åtte timer bka vinneren, og under en time foran «Banque Populair» som tok tredjeplassen. To båter har fremdeles ikke krysset mållinjen.
Favoritten slått
Thomas Ruyant og Morgan Lanraviere i «LinkedOut» var en av favorittene, men de fleste ville tippe Charlie Dalin og Paul Meilhat i «Apivia» som vinner. «LinkedOut» har nå ledet siden Kapp Verde, og har en 160 nm ledelse på «Apivia», med bare 360 nm igjen mot mål.
Jeremie Beyou og Christophe Pratt i «Charal» vil med all sannsynlighet bli nummer tre. Disse tre båtene har seilt seg fri av Stillebeltet på vei nordvestover.
Helt åpent
I Class 40 er det vanvittig tett. Det er under 100 nm fra båten i tet til båt nummer 13, og åtte båter under 50 nm. I tet ligger «Redman» med Antoine Carpentier som skipper. Han seiler en spliter ny Sam Manuard design og ble nummer fire i Fastnet Race.
«Redman» blir jaget av «Crédit Mutuel», en David Raison-design, og «Lamotte - Module Création», forrige generasjon Class 40 fra Sam Manuard.