STORT: St. Malo vokser fra en søvnig by til yrende folkeliv hvert fjerde år.

Stort til større i Frankrike

Når Route du Rhum starter i november er det flere båter på startlinjen enn noen gang. De fleste av de 138 båtene er sponset til langt over pipa.

Publisert

Frankrikes populære regatta over Atlanterhavet jubilerer er større enn noen gang og klassene med profesjonelle seilere vokser videre. Solo-regattaen går fra den Engelske kanal til Guadeloupe i Karibia, en distanse på 3 542 nautiske mil. Starten går 6. november 2022.

Frankrikes viktigste regatta

Route du Rhum arrangeres hvert fjerde år, og da blir den sjarmerende byen St. Malo snudd på hodet. Interessen er enorm, og i dagene før start, så kryr det av liv på bryggene. Det er forventet mer enn tre millioner mennesker som besøker St. Malo i forbindelse med seilingen. Den enorme interessen skaper også et digert sponsormarked, og det er sponsorer som betaler for moroa.

Arrangøren hadde satt et tak på 120 båter, men fikk påmelding fra 149 seilere. Nå har arrangøren gitt 18 wildcard og fått plass til rekordmange båter.

Klasser i vekst

Class 40 blir den største klassen med 55 deltagere. Tidligere var disse 40-foterene en klasse for amatører, men nå har de fleste en god sponsor som betaler de fleste regninger. Det har også vært et generasjonsskifte i klassen, og det har blitt bygget mange nye båter de siste årene. Utviklingen har vært så stor at båtene har inspirert formen på de nye IMOCA-båtene, 60 fotere som har vært Class 40s forbilde.

Klare for Vendee Globe

Det blir svært spennende å følge IMOCA-klassen, som også er rekordstor. Her stiller det hele 37 båter, noe som viser at mange har alt funnet midler til å delta i Vendee Globe som starter om to år. Noen av disse båtens skal først også seile The Ocean Race.

De aller største

Ultime-klassen har vaklet og fikk ett skudd for baugen da «Sodebo» fikk en skade i baugen, og «BanquePopuliar» ble seilt til filler sist. Nå er flere nye slike 32 meter lange og 23 meter brede trimaraner blitt sjøsatt, og klassen teller åtte båter. Hver av disse båtene koster rundt 200 millioner kroner.

Det er også en åpen enskrogs og flerskrogsklasse. Her stiller det flere historiske fartøy og kjente seilere, klasser som gir arrangementet krydder.