Norges råeste Class 40 på vei til Norge
Jomfruturen står for døren
Onsdag 6. april kaster Rune Aasberg, Simen Løvgren og resten av mannskapet deres loss fra La Rochelle i Frankrike for å seile deres nye Class 40 til Norge.
– Dette er virkelig noen hakk opp, ja, det kan man trygt si. Dette er en formel 1, forteller en begeistret Simen Løvgren på telefonen fra La Rochelle.
Innmåling på håret
I går og i dag har det vært overtagelse av båten «Conservateur» som Yanneck Bestaven og Pierre Brasseur fra Frankrike blant annet vant siste utgave Transat Jacques Vabre med i 2015. Nå heter båten «Solo 2» og er blitt hvit. I går gjennomgikk klassemålere båten for å sjekke at den har alle mål intakte som viser at den er en ekte Class 40, og den ble krengetestet slik klassereglene foreskriver.
Og at båten er der den skal være, viste måleresultatene.
En Class 40 skal ikke veie mindre enn 4500 kilo. «Solo 2» veide 4506.
Under krengetesten blir båten krenget ned til 90 grader ved at stropper festet til en mobilkran legges rundt kjølen og trekkes opp. Et vater legges på masten, og så puttes det på vekter på mastetoppen. Maksimumvekten man kan legge på er 320 kilo. 319,6 kilo måtte legges på for å balansere «Solo 2» i vater da mobilkranen slakket stroppene.
[Artikkelen fortsetter under bildet]
Maksimal stabilitet
Båten har med andre ord maksimal stabilitet innenfor reglene.
– Ja, den har virkelig en helt annen stabilitet enn gamle «Solo», forteller Simen Løvgren.
– For det første har den maksimal bredde på 4,50 m nesten helt ned til vannlinjen i form av et skarpt knekkspant, og det er full bredde nesten fra masten og hele veien akterover. Gamle «Solo 2» hadde en maksimum bredde på 4,20 m og en helt annen og «snillere» skrogform.
«Solo 2» har dessuten langt fyldigere forsikip og tyngdepunktet, det vil si mast og kjøl, er flyttet 1,5 meter lengre akterover enn i «Solo».
Unnavindsegenskaper i høy potens
Dette gir båten helt andre unnavindsegenskaper enn forgjengeren. Vannballast-tankene i «gamle-Solo» var fordelt på to tanker á 375 liter (750 liter er maksimum man kan ha}, mens vannet i den nye båten er fordelt med 250 liter som kan pumpes ut eller inn på hver side og 250 liter helt akter for ytterligere å forsterke unnavindsegenskapene.
– Dette har gått ut over bidevindsegenskapene, men ved å seile litt lavere med større hastighet skal VMG-en (farten mot vindøyet) likevel ikke være så mye dårligere, sier Løvgren.
Beskyttet cockpit
Han forteller også at cockpiten er vesentlig annerledes enn i «Solo». Alle vinsjene er trukket betydelig lengre inn mot midten av cockpiten, og en stor, sentral vinsj med tre hastigheter håndterer rev, fall og sentrale trimliner. Skjøtene håndteres av vinsjer som står kun en meter til side for båtens senterlinje. Denne løsningen og overbyggets form, gjør at seilerne vil være betydelig mer beskyttet i cockpiten når de jobber der.
Båten kommer dessuten med instrumenter fra NKE, som svært få båter i Norge har.
[Artikkelen fortsetter under bildet]
Mye nytt å sette seg inn i
– Ja, det blir veldig mye nytt å sette seg inn i, selv om det selvfølgelig vil være mye kunnskap og erfaring som kan overføres fra «Solo». Det blir mye å lære, sier Løvgren.
Og kanskje vil de kunne lære noen tricks allerede i kveld, for om alt faller på plass, vil Yanneck Bestaven bli med dem på en prøvetur i kveld.
Og i morgen setter de kurs for Norge, og det er antagelig unødvendig å understreke at det er en svært forventningsfull gjeng som stikker til havs.
Færder’n første regatta
«Solo 2» vil ha hjemmehavn i Bundefjorden, og på regatta-programmet står Færderseilasen, Seapilot 2Star og Shetland Race, hvoretter de reiser tilbake til Frankrike for å delta i sesongens høydepunkt, Normandie Challenge Race – en regatta på 1000 nautiske mil mellom Frankrike, England og Irland som starter 8. september.