GRØNN: Volvo Ocean Race vil satse på fornybar energi. I neste runde blir båtene utstyrt med slepegenerator, senere vil båtene blir som «Foresight Natural Energy» som seiler Vendee Globe.

Ut med Volvoen i Volvo Ocean Race

Conrad Colman seiler Vende Globe med den eldste båten, men har den mest moderne teknikken om bord. Løsningen vil også komme på neste generasjon Volvo Ocean Race båter. 

Publisert Sist oppdatert
GRØNN: Conrad Colman seiler rundt jorda uten drivstoff, og blir et forbilde for neste generasjon regattabåter.

Ut med Volvo Pentaen

– Vi skal ta i bruk slepegeneratorer for dette racet, men vil gå for et system helt uten bruk av fossilt drivstoff i neste runde, forklarer Turner. Om det blir en flyende flerskrogsbåt, eller en enskrogsbåt med foiler er ikke avgjort, men Turner er klar på at Volvo Ocean Race-båtene må henge med i utviklingen. 

Tidligere var det to maskiner i Volvo Ocean Race-båtene. En for fremdrivft, og en generator. I Volvo 65 er det bare en 75 hk, men denne er uttstyrt med to kraftige dynamoer som lader batteriene. Båtene har også litiubatterier. 

Motoren i Volvo 65 er selvfølgelig en Volvo Penta. Kanskje det i fremtiden vil være en el-motor fra Volvo i stede.

Du kan se innslaget her. 

 

 

SJEF: Mark Turner vil gjøre Volvo Ocean Race båtene grønne, og vil kaste ut dieselmotoren.
ENERGI: «Acciona» stiller til start på Vendée Globe uten dieseltank.
MED: Colman i «Foresight Natural Energy» ligger på 17. plass etter 28 døgns seiling.