Kul 30-foter fra Italia
Matteo Polli har tegnet en smart regattabåt til en grei pris.
Corsa 915 er fremdeles bare på tegnebrettet, men ser ut til å ha livets rett. Båten fremstår som en TP52 i miniformat, ett alternativ til Farr 280, FarEast 31 og C&C30, men litt mindre ekstrem. Den vill både veie litt mer, og ha mindre duk, men de tre nevnte båtene er utviklet som entype-båter, og ikke klart seg så godt under måleregler. Corsa 915 blir utviklet med tanke på ORC og IRC, og vil få et gunstigere måletall. Matteo Polli er kjent for å kunne knepene for å få gode måletall under ORC.
Båten vil kunne både seile ORCi i sportsbåtklassen, og havseilas i ORCi klasse C. Måletallet i ORCi er beregnet rundt 600, som gjør at den skal holde følge med 40-fotere.
Nye Dehler 30 One Design blir også en spennende nyhet opp mot Corsa 915. Dehler hav valgt å spisse seg mot shorthandseiling, og tilbyr innredning.
Smart størrelse
Corsa 915 er bygget for å få plass i en 40-fots container. Den skal også kunne trekkes på veien med en henger som vinkler båten for å redusere bredden til under 2,55 meter, men dette krever en tung bil.
Den italienske båten har ingen overbygg, men har et relativt høyt fribord, og skal ha sittekomfort under dekk. Innredningen blir sittebenker på hver side av kjølkassen, og to rørkøyer bak.
Båten er konstruert for å ha en påhengsmotor på 6 hk i brønn under cockpitdørk.
LES: Italia 9.98 – VM-vinner til turseiling
Allrounder
Som Matteo Pollis andre vellykkete båter, vil Corsa 915 har full bredde i dekk, men avsmale sterkt bakover i vannlinjen. Det vil gi en godt slipp av vannet akter, og gli gjennom vannet med minimal motstand. Designeren beskriver båten som en allrounder. Ut fra linjene ser den ut som å bli en rask pølsebanebåt, som ikke vil plane like lett som C&C30 og FarEast som har rettere skroglinjer, lavere vekt, og mer duk.
Enkelt dekksutstyr
Båten får bare to vinsjer, satt på hyttedekk. Båten er konstruert for en mannskapsvekt på 550 kg, men dekkslayouten vil også være egnet for shorthandedseiling. Rormannen har en piano ved sine føtter med justeringsmuligheter for storseilet. Liner vil blir ført under dekk.
Båten er tegnet med baugspryd, men også med symmetrisk spinnaker som vil være gunstigere under ORC.
Italia 9.98 og Italia 11.98, også fra Matteo Polli har baugspryd for cruisingversjonen, og uten for racing.
Det er ingen opplysninger på kjølform og vekten av denne. Sannsynligvis vil det utvikles ulike kjøler for ulike markeder. Matteo Polli har utviklet en særegen kjøl for Italia Yachts med en lang og tynn bulb.
Corsa 915 skal koste rundt 100 000 euro uten moms og seil.
Corsa 915 | Far East 31 | Farr 280 | C&C30 | Dehler 30 | |
Skrog | 9,15 m | 9,60 m | 8,72 m | 9,15 m | 9,14 m |
Bredde | 3,00 m | 2,95 m | 2,87 m | 3,00 m | 3,20 m |
Dybde | 2,00 m | 2,10 m | 2,10 m | 2,30 m | 2,20 m |
Vekt | 2000 kg | 1800 kg | 1600 kg | 1812 kg | 2800 kg |
Ballast | 1200 kg | 650 kg | 940 kg | ||
Storseil | 31 kvm | 41 kvm | 32,2 kvm | 33 kvm | 34 kvm |
Fokk | 25 kvm | 24 kvm | 20,4 kvm | 27 kvm | 28 kvm |
Spinnaker | 65 kvm | 120 kvm | 107 kvm | 119 kvm | 75 kvm |