TØFFEL: «CORUM L’Épargne» har fått en ekstrem form med det meste av volumet bak masten. Båten ser ut som en tøffel med plass til foten inn i cockpiten.
SLETT: Vannet skal løpe mest mulig fritt over dekk.
TEST: «CORUM L’Épargne» med stabilitetstest i starten av mai.
SEIL: TEST: «CORUM L’Épargne» under første prøveseiling uten foiler. Sjekk propellen er over vann, selv med moderat krengningsvinkel.
SEIL: De nye IMOCA-båtene vil ikke bruke spinnaker, og alle forseilene er på rull. Sjekk bommen bak på akterdekk for å skjøte ut Code-seil.
DEKK: Cockpiten har en dørk på nivå med innredningen, og halve cockpiten er overbygget. Aktre del er kun for å observere.
SØSTERBÅT: TEST: «CORUM L’Épargne» er støpt i samme form som «Arkea»
FORM: Båten skal fungere både flyvende og med skroget i vannet. Foiler gir en lavere krengningsvinkel.

Regattabåt med nye ideer

«CORUM L’Épargne» er nettopp sjøsatt. Den åttende nybygde IMOCA for Vendee Globe viser at utviklingen ruller videre.

Publisert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER