Det handler om begges trygghet
Tema for kveldens møte i Bavariaklubben var kvinner og deres roller om bord. Fordragsholder Elisabeth Welle understreket betydningen av at både kvinnen og mannen om bord bør kunne kjenne og styre båten.
FORDRAG I BAVARIAKLUBBEN: Vindø-eier Elisebeth Welle oppfordret samtlige kvinner til å be om roret i egen båt
"Mann(en) over bord- jente ved roret" var tema for kveldens foredrag om kvinner og deres deltakelse i livet om bord.
Som regel er mannen kaptein, står til rors, fikser motoren og tar seg av vedlikeholdet. Kvinnen lager mat, har ansvaret for fendere og passer barna, samt å hoppe i land til brygga.
Dette er den tradisjonelle fordelingen av oppgaver både i seil- og motorbåter, som mange kjenner seg godt igjen i selv i 2010. Men hva skjer når mannen får et illebefinnende og /eller faller over bord?
Alene med syk mann
Elisabeth Welle (35) har bodd i båt alene, seilt over Atlanterhavet med sine eks-mann og nå er skipper på egen Vindø 32.
Da hun seilte i Karibia i 2006 møtte hun og mannen et amerikansk par. De skulle seile gjennom Panamakanalen og videre ut i Stillehavet. Det norske paret fikk høre i etterkant at amerikanerne måtte søke assistanse fordi mannen ble akutt syk i Stillehavet.
At kona om bord ikke ante hvordan hun skulle starte motoren og ta ned seilene gjorde ikke saken enklere. Det hele endte med at kona på den amerikanske måtte få veilending via SSB kortbølge-radio om hvordan hun skulle håndtere båten som hun nå var alene om, ettersom mannen lå nede, alvorlig syk og uten mulighet til å bidra. Det hele endte dog bra, med evakuering av mannen til et lasteskip, mens kona endte opp me då kjøre båten for motor til Marqueseaøyene.
Øv på MOB
At både kvinnen og mannen er i stand til å håndtere båten, enten det er seil eller mortorbåt, har derfor ikke kun med vilje og interesse å gjøre. Det er en forutsetning for begges trygghet om bord, understreket Wergeland, som fortalte med selvironi om egne ned- og oppturer, samtidig som hun viste bilder og film fra sin erfaring som skipper og båtboer.
– Å kunne trykke på MOB -knappen og lese posisjonen, ta ned seilene, starte motoren og så finne tilbake til en person som har falt i sjøen bør være grunnleggende kunnskap for begge om bord. Dere bør også kunne kaste en redningsbøye med line, samt heise en skadet person om bord igjen, var oppfordringen til både kvinner og menn på Bavariaklubben i kveld.
Kommuniser på en hyggelig måte
Grunnen til at mange kvinner kvier seg for å ta initiativ til å lære mer om båten sin er redselen for å gjøre noe galt, eller for spydige kommentarer fra en utålmodig mann, trakk foredragholderen frem.
– Ofte ligger terskelen for å la den ande andre (les: kvinnen) slippe til i at man ikke gir hverandre tid til å feile og lære. Selv gikk jeg ut og inn i båsen min ti ganger etter hverandre før jeg følte meg sånn pass trygg, forteller foredragsholderen.
For å gjøre kommunikasjonen bedre og hyggeligere oppfordret hun etablerte par med tradisjonell oppgavefordelig om bord til å tenke tilbake til den første tiden de var sammen.
– Når men er nyforelsket er man mer tålmodig med hverandre enn når det har gått en stund. Prøv å tenke tilbake på denne stemningen før dere går i gang med å lære den hittil passive parten å ta ansvar for nye oppgaver om bord, avsluttet Welle, som tror at de aller fleste kvinner innerst inne er interreserte i å lære å håndtere familiebåten. Hvis de bare får tid og en tålmodig lærer.
Se også foredragsholderens hjemmeside om jenter og seiling.