TRE: «Lida» får ett skrog bygget av gran, og ett dekk bygget av karbon. 48-foteren vil veie bare 7,8 tonn.
SKROG: I vinter gikk skroget ut av hallen, ble snudd, og satt inn igjen for videre montering.
INNMAT: Det tynne skroget av gran blir forsterket fra innsiden av karbon. Det skal gi en stiv og lett konstruksjon.
VEKT: Alle detaljer blir veiet og målt ned på gramnivå.
DEKK: Mens pluggen til skroget er bygget tradisjonelt, er formen til dekket bygget med CNC-fres.
DEKK: Dekket blir støpt i en form med karbon og epoxy med vakuum hos Multiplast i Frankrike.
ÅPENT: Cockpiten kan konverteres fra regatta til tur. Båten får doble akterstag.

Heftig blanding av det moderne og det elegante

«Elida» blir en 48-fots racer bygget etter samme filosofi som Birger Kullmanns «Grand Piano».

Publisert Sist oppdatert

 

SKROG: Tynne planker av gran gir skroget styrke og form. Plankene er lagt på en plugg av verfet Jan Brügge i Tyskland, nær grensen til Danmark

SKROG: Tynne planker av gran gir skroget styrke og form. Plankene er lagt på en plugg av verfet Jan Brügge i Tyskland, nær grensen til Danmark

Jan Brügge

Det er tyskeren Daniel Baum, leder forsikringsselskapet Pantaenius, som har bestilt båten. Den er konstruert av franskmannen Thomas Tison, og skroget bygges av tre i Tyskland av Jan Brügge, mens dekket og skottene blir gjort av Multiplast i Frankrike av karbon. Båten skal være ferdig til våren.

Under ett tonn

Skroget er bygget etter en ny metode. Det er lagt nøye utvalgte planker av gran lagt 45 grader på skroget over en plugg. Det er lagt fire lag tynne planker. Skroget er så løftet av pluggen, og snudd, hvor etter skott og karbonforsterkninger er montert. Skroget skal totalt veie under et tonn.

– Skroget er nesten like lett som om den var bygget av karbon, men tre gir mange fordeler, også utover det estetiske. Karbon blir ekstremt stivt og hard. Treverket vil gjøre båten mer behaglig å seile. Litt mykere bevegelser, og ikke minst mye mindre bråk, forklarer konstruktør Tison til SEILmagasinet. 

Formen til dekket er frest ut av en CNC-maskin, og transportert til Vannes i Frankrike hvor Multiplast gjør karbonjobben, før den sendes til Jan Brügge som legger ett tynt lag mahogany som dekor.

Skikkelig cruiser racer

Planen er at 48-foteren  skal delta i ORCi og IRC regattaer, men også bli brukt av familien for turseiling. Båten får en opptrekkbar kjøl, som gjør at den kan seile inn i grunne havner. Bulben på 3,4 tonn er plassert 3,2 meter under vannlinjen, og gir høy stabilitet. 

– Kjølsystemet er bra for tur, men ikke like bra for vekten. Med en fast kjøl som ClubSwan 50 ville båten veid 7,1 tonn, forklarer Tison.

RIGG: Riggen blir høy, og det firkantete storseilet større enn ClubSwan 50.

Båten kan godt beskrives som en krysning av Birger Kullmans «Grand Piano» og en ClubSwan 50, en beskrivelse designeren Thomas Tison er enig i.

– Takk for bilder av K46, jeg var ikke klar over denne båten, men jeg ser mange likheter. «Elida» har også likheter med ClubSwan50, som brukes med tilsvarende formål, men «Elida» er ikke entype men IRC/ORCi. Båten får også mer interiør. Videre kan cockpiten tilpasses etter tur, eller regattaseiling. Den får også vannballast for shorthandseiling, forklarer Thomas Tison i en epost til SEILmagasinet.

«Elida» er litt kortere enn ClubSwan 50, men er også 700 kilo lettere, og har ett større storseil. Daniel Baum og familien vil helt klart få minnerike opplevelser på sine familieturer.

– Jeg er ikke imponert over hvordan ClubSwan 50 er bygget. Skroget kunne vært mye lettere om verftet hadde utnyttet karbonens egenskaper bedre. Slik båten er bygget, så er det som om den var av glassfiber som de har byttet ut med karbon, mener den franske båtkonstruktøren. 

Les mer om Birger Kullmanns hi-tec 46-foter, »Baby Grand» her. 

 

Noen data

LOA: 14,75 m

Bredde: 4,55

Dybde: 3,2 m

Vekt: 7,8 tonn

Ballast: 3,4 tonn

Storseil: 77,4 kvm

Fokk: 60,8 kvm

ÅPENT: Cockpiten kan konverteres fra regatta til tur. Båten får doble akterstag.