Petter Hegle slo Phil Sharp
Silverrudder ble opptur for de norske båtene, og regattaen ga noen interessante resultater.
Du trenger ikke å ha en ny båt for å gjøre det bra i Silverrudder, men det hjelper. Proffseileren Phil Sharp har vunnet Route du Rhum i Class 40 stilte opp i Silverrudder med en splitter ny First 36 med backing fra utviklerne av båten. Silverrudder er en viktig regatta for Seascape/First, og 27-foteren har et eget klassemesterskap innen mesterskapet. Selv om det stort sett er amatørseilere i Silverrudder ble ikke Phil Sharp bedre enn nummer syv, slått av norske Petter Hegle i Farr 395. Klassen ble vunnet av danske Jens Ernst i en JPK 1080 som var 3,5 timer før Sharp over mållinjen. Ernst ble den raskeste enskrogsbåten i mesterskapet.
Drag row
Under brua
Hegle fikk en sterk fjerde plass i en tøff klasse. Etter å ha sett kaotiske starter i de mindre klassene, valgte han å ta en konservativ start, men hadde bedre kontroll og spiste konkurrenter. Det var passeringen av Storebælts brua Hegle tok et digert jafs, og avanserte til andre plass. Storebæltsbrua har to løp, hvor det er 65 meter på det høyeste på den østre del, mens det er bare 18 meter på en liten del på vestre del.
Jeg valgte å ta vestre løp, selv om min mast er for høy. Passerte uten problem for fjerde gang med god klaring selv om jeg får hjerteklapp hver gang, skriver Hegle på Facebook. Han seilte Silverrudder for fjerde gang.
–Dette ble min minst slitsomme Silverrudden, mener Hegle.
Rask seilas
Etter bropassering kom vindskift med dreining fallende styrke så var mest lønnsomt å slå på små vindskift nære land pga kraftig motstrøm ute Storebælt, forteller Hegle. Her tapte båtene som valgte den trygge bropasseringen.
Vinden økte igjen fra vest-nordvest med bankekryss vestover på nordsiden av Fyn.
–Lillebælt gikk raskt i kraftig medstrøm. Det gikk i jevnt ni knop over grunn i nattemørket. Mot mål i Sveneborg blåste det frisk fra vest, og det var ikke mange spinnakere oppe, skriver Hegle.
.
Tålmodighetsprøve
Avslutningen mot mål opp gjennom Svendborgsund ble en tålmodighetsprøve med motstrøm og vind som forsvant. De første båtene i klassen rakk inn før strømmen snudde og dermed økte sitt forsprang, forteller Helge. Første båt i klassen brukte bare 19 timer og 30 minutter, mens Hegle var nesten to timer bak. Det gikk nesten to døgn før siste båt i klassen krysset mållinjen.
Nådde målet
«Medium boats» var den største klassen, og har stilte Ole-Petter Laksholm i Sun Fast 3300 «Popcorn». Det er andre gang Laksholm seiler Silverrudder, og målet var å gjøre det bedre enn sist. Det klarte han.
– Jeg lå på 5. plass ved Storebæltbroen. Så var det et legg med kryss i lite vind som gikk so-so. Fin rom kryss på nordsiden av Fyn mens mørket senker seg, Lillebælt i kraftig medstrøm, og en lang natt på lens ned vestsiden. Lå på 10. plass på morgenkvisten før oppløpssiden i Svendborgsund, og det ble en utfordring i 2,5 knop motstrøm og lite og ustabil medvind. Tror jeg hadde 50 jibber med gennaker mellom grunner og brukar før jeg endelig klarte å krype over mållinjen på morgenkvisten til en 14. plass. Laksholm brukte 22 timer rundt Fyn, mens vinneren, en JPK 1030 brukte 19 timer og 51 minutter.
Laksholm hadde mange «hotte» båter foran seg, men også X-99 og X-332.
Runar Åsly brukte 25 timer og 9 minutter, og ble nummer 32 av 79 som fullførte.
.
Yngste deltager
16 år gamle Nick Andersen fullførte Silverrudder, og fikk T-skjorta som er målet for mange av deltagerne. Andersen fra Danmark seilte i en Beneteau Oceanis 323 og brukte over 30 timer på runden. Det holdt til en 55. plass.
–Den største utfordringen fikk jeg i Lillebælt hvor plotteren døde. Det var kraftig medstrøm, og ikke så mye vind. Det gjøre manøvreringen komplisert, fortalte den unge soloseileren til arrangøren.
Nye båter
I klassen «Small boats» stilte en splitter ny 30-foter, utviklet for å vinne denne regattaen. Danske Jan B Hansen har tidligere seilt Figaro, og fikk levert Aeolos P30 rett før mesterskapet, og fikk kanskje ikke nok tid til å bli kjent med båten. Hansen ble fem, slått av tre Dehler 30 OD, og en Seascape 27. Første båt i mål i denne klassen brukte bare 19 timer og 51 minutter, raskere enn Jan Møller i Frers 49 som vant «Extra Large» klassen. Tyske Max Gurgel i Dehler 30 OD «Playharder» fikk nest beste tid av alle enskrogsbåtene.
Overraskende resultat
De mindre båtene startet først og dro fordel av bedre vind på fredag. De fikk også en fordel av å komme under Storebæltbroen lengre vest.
Raskest i den minste klassen ble en CB66Racer. Skipper Klaus Rønn Madsen brukte bare 21 timer og fem minutter, og slo Melges 24, Seascape 24 og en haug av Mini Transat-båter.
Calle Hulthin Sørensen var beste First 18 (Seascape) på en imponerende 9. plass. Han brukte bare litt over 25 timer.