Tre splitter nye båter i samme klasse
Kampen om seier i den minste NOR Rating-klassen som skal rundt Tristein blir hard. Det blir spennende å se hvordan Brenta 34, Diva 34 SC og Italia 9.98 klarer seg mot de etablerte.
Det er Brenta 34 som skal være den raskeste av disse, en linjelekker italiensk dagseiler. Slike båter har et lettdrevet og smalt skrog, med lavt fribord. Dette er helt klart en båt som vil foretrekke hyggelige forhold, da båten har en stor og ubeskyttet cockpit. Båten har klassens nest høyeste måletall, og bare en Farr 30 skal seile raskere.
Spennende fra Sverige
Vi ble imponert da vi testseilte Diva 34 Sc høsten 2017 i Stockholm, og er overrasket over at det har tatt seks år før en slik båt har dukket opp på en regattabane her hjemme. Vi beskrev båten som en vellykket kombinasjon av turseiler og regattabåt, og ble imponert over volumet under dekk, og den store cockpiten.
Båten skal holde følge med First 36.7, og det er vi spent å se om den gjør.
Vinner fra Italia
Endelig har vi også en båt fra Italia Yachts her hjemme. Italia 9.98 har vunnet VM i ORCi en rekke ganger, og den italienske 34-foteren har lavere måletall enn Diva 34, selv om den er en mer regattapreget båt. Men en del av suksessen til konstruktøren Matteo Polli har også vært å utvikle regattabåten som har et gunstig måletall.
Axel Nissen-Lie fra SEILmagasinet skal seile som mannskap/reporter om bord i denne båten.
Gode seilere
Nivået i klassen er høyt, og det er seks First 36.7 som er båter som kan hevde seg i klassen. First 36.7 har genua, som kan være en fordel i lett vind. Harald Gellein fra Stavanger i «Mithrandir» er en båt vi har tro på. Halvor Schøyen i X-332 seiler fort, det gjør også Nils Kampfjord i X-34 «Extase» og Jan Petter Rød i Dehler 36 «Fri av Fjærholmen». Vi finner også tre X-35, som er raske båter, men som også har høyere måletall.
SEILmagasinet har testet både Italia 9.98 og Diva 34 SC, samt Brenta 30, lillesøsteren til 34-foteren som deltar i Færderseilasen.