Denne båten skiller seg ut på finn.no
En Maxi 95 bygd om til djunkerrigg og med elektrisk motor er en sjelden kombinasjon. Eieren har brukt flere år på ombyggingen, og nå er båten til salgs.
En djunkerrigg har et seil som består av firkantede elementer som er avstivet med spiler. Liner er festet til spillene som benyttes for å trimme seilet. Linene er gjerne koblet sammen slik at seilet kan trimmes via en enkelt line. Det er også mulig å styre hver enkelt av seksjonene individuelt, og nettopp denne muligheten for fintrimmingen er en av de store fordelene med djunkerrigg. Det gjør at seilene kan trimmes slik at båten har lite krenging. Andre fordeler er at heisene kan seiles uten å snu båten opp mot vinden. Flere seilelementer gjør også at kreftene fordeles og at seilet fungerer selv om et av elementene har en rift eller hull. Reving gjøres enkelt for hvert av seilelementene.
Djunkerriggen har i følge Store Norske Leksikon over to tusen års gammel historie i østen, og kom i bruk i vesten på 1960-tallet. Spesielt i Storbritannia ble mange lystbåter ombygd til djunkerrigg, og det er også her The Junk Rig Association (JRA) holder til.
Egen forening
JRA har som mål å fremme bruken av djunkerrigg. De utgir eget magasin og arrangerer stevner, kalt “junkets”. Foreningen har et stort arkiv av tegninger og beskrivelser som kan benyttes av båteiere som ønsker å bygge om til djunkerrigg. Foreningen anbefaler at båter opp til 30 fot utstyres med en mast. For større båter er det gjerne aktuelt med flere master.
Selger har vært aktiv i forening for djunkerrigg
Selger av båten har selv vært aktiv i JRA, og fått hjelp av medlemmer til å designe riggen tilpasset båten, en Maxi 95 fra 1976. Selgeren brukte flere år på ombyggingen som også inkluderte å bygge om til elektrisk fremdrift. Det følger med en bensingenerator hvis rekkevidden på batteriene blir for kort. Selgeren har kjøpt en større båt som han vurderer å bygge om til djunkerrigg.