Usikker værprognose skaper et dilemma

Måletallet og regattabanen til deltagerne i doubbelhanded VM bestemmes ut fra vinden. Med så ustabilt vær som vi har nå, så skaper det usikkerhet.

Publisert Sist oppdatert

Det var flere seilere som ble skuffet over at løpet de skal seile under VM ikke ble gjort kjent under skippermøtet søndag ettermiddag. Det skaper en mental usikkerhet som en del seilere misliker. Årsaken til å utsette basevalget til mandag kl 18.00 er å gjøre mesterskapet mer rettferdig. Båter har ulike egenskaper under ulike forhold, og måletallet og banen blir avgjort etter værprognosene. Jo senere dette blir satt, jo mer presist blir det. 

Kan ikke forkortes

Banen blir lagt opp slik at båtene er i mål før lørdag, men om værprognosene ikke slår til, så kan ikke løpet forkortes. I prinsippet. Om vinden uteblir, og båtene ikke vil rekke premieutdelingen, så må noe bli gjort, men da faller hele idéen om å skape en regatta hvor måltallet blir satt etter været. 

REGATTASJEF: Kristian Fæste viser hvordan den lengste banen antakelig vil bli.

To runder

Det er meldt vind, og blir det vind, så blir det regatta ut Oslofjorden, nedover sørlandskysten, over til Sverige, nordover til Struten, og på ny en mindre trekant lengre nord før det seiles mot mål i innseilingen til Vrengensund fra øst. 

Det blir tre ulike baner for de tre klassene. Største klase skal seile en bane på 460 nm, mellomste en bane på 430 nm og minste klasse en bane på 345 nm. 

KLARE: Bryggene er fylt opp med deltagerbåter til VM
JOBB: Siste detaljer må på plass før start tirsdag.

Start i Oslo?

Det har vært snakk om å flytte starten ut i fjorden, men det vil arrangøren forsøke å unngå. Slik værprognosene er nå, så går starten fra Bygdøynes kl 15.00 tirsdag, om ikke noen cruisebåter stikker kjemper i hjulet. Heller ikke starten er spikret før mandag kl 18.00. 

Det blir den største klassen som starter først, og de to andre klassene vil starte med ti minutters intervaller etter. 

Etter målgang i innløpet av Vrengensund skal båtene gå på vestsiden av Nøtterøy til Tønsberg, og båtene vil bli lagt på egen brygge på Kaldnes, på den andre siden av andet i Tønsberg.