«Zorro» først rundt i Arendal
De to første båtene i VM Doublehanded har satt kursen mot Sverige.
Landmark 43 «Game» klarte ikke å holde på ledelsen, og ble
på siste stykke mot Arendal forbiseilt av Swan 45 «Zorro» fra Stavanger. «Zorro»
leder nå den store klassen både fysisk og på korrigert tid. I følge vindmåleren
på Torungen fyr blåser det nå 6 m/s fra sør-sørøst, og vinden har økt de siste
timene. Akkurat nå er det «Jokerman» som seiler raskest, og gjør 10 knop.
Skaaret og Nilsson har avansert til en 9. plass etter en treg start.
«Zorro» i tet holder en fart på 7,9 knop, og vil seile inn i mer vind, som også vil dreie mot sørvest.
Holder ledelsen
«Hyrrokkin» ligger øst for Tvedestrand, og vil runde ved 15.00 tiden. Båten holder en fart mellom seks og syv knop. Det kan hende at de vil runde to timer før neste båt i klassen. Rent fysisk er det tyske Arcona 385 «Lightworks» som ligger på tredjeplass på korrigert tid. Corby 33 «Mrs Freckles» ligger på sølvplass. Det er tett mellom plassene bak «Hyrrokkin».
– Grei natt med økende vind utover Oslofjorden. Fikk oss noen timer på øyet begge to. Det blir nok en viktig faktor det neste døgnet. På tidligmorgen seilte vi oss inn i et vindhull. Så fra 12-13 knop vind og vannballast, til bråstopp. Opp med windseeker og komme seg ut i havet og møte den nye vinden. Nå har vi fått vinden tilbake, code tatt ned, fokk oppe, vannballast inn - runding Arendal next. Det blir en gang mellom 14-16:00 per nå, er 33nm igjen så kan skje mye på den tiden, skrev Sigmund Hertzberg på Facebook i formiddag.
Ny i tet
X-332 «Flux» har nå passert First 34.7 «Lethe», mens X-34 «Extase» har seilt seg opp på bronseplass. Teten ligger øst for Lyngør, med 25 nm igjen til merket utenfor Arendal. Farten er på over syv knop, så det er under fire timers seilas, om vinden holder.
Norske i tet
I klasse A, den største er beste utlending på 12. plass. I klasse B, på andre plass, men med en nordmann om bord. I klasse C, på sjette plass.
Krevende prognose
Et lavtrykk bygger seg opp sørvest for Arendal, og vinden ved rundingsmerke vil avta. Lavtrykket vil flytte seg nordøstover, og skape problemer. Båtene i tet kan slippe unna, mens andre kan risikere å havne i vindstilla.