Glad for at jeg seiler
Med dieselpriser over 20 kroner, og en bensinpris som enkelte mener at kan nå 40 kroner til sommeren, vil det svi i lommeboken for mange.
Båtfolket vil også føle det på pungen, med ingen vil synes synd på dem med store cabincruisere. Slike båter er ekstremt energikrevende å forflytte, i hvert fall i fartsområdet skrogene er konstruert for. Det er umulig å forutsi fremtiden, men mange forhold bidrar til dagens energiknapphet, og lite tyder på at vi vil få tilbake de gamle drivstoffprisene igjen.
Båtens hekksjø er proporsjonal med energien som skal til for å flytte båten. Mange vil nok slå ned på farten for å spare penger.
Jeg vil fortsette å seile mest mulig, det er da jeg koser meg, selv om det hender at jeg kjører for motor til og fra regattaer.
Men seilbåter er også svært energieffektive for motor. Verden trenger båter med mindre energiforbruk, enten de brenner fossil energi, eller bruker strøm.
I de siste årene har jeg vært nærmest klimanøytral med min seilbåt. Jeg har kjøpt syntetisk diesel, HVO, på 20 liters tanker og fylt på båten. Denne dieselen er helt lukt- og sotfri, og er fremstilt av plantevekster. Dessverre er det få utsalgssteder, og prisen er høy. Den syntetiske dieselen gjør at akterspeilet holder seg rent, jeg får bedre komfort om bord, og får litt bedre samvittighet. HVO på dieselvarmeapparatet er en ny verden. Jeg burde ha egen tank bare for varmeapparatet.
Norske fritidsbåter forbrenner nesten 100 millioner liter drivstoff i året. En seilbåt på 35 fot forbrenner ca 2,5 liter i timen på marsjfart, eller 0,4 liter per nautisk mil, mens en motorbåt på denne størrelsen bruker godt over 50 liter i marsjfart. Det gir et forbruk på to til tre liter per nautisk mil. En moderne daycruiser vil klare seg med 1,2 liter per nautisk mil.
Tur-retur Oslo-Kristiansand for motor vil en seilbåt bruke 120 liter, en cabincruiser 750 liter, og en daycruiser ca 360 liter.
Jeg seilte ca 2000 nautiske mil sist sesong, og fylte tanken bare fire ganger, en tank på bare 80 liter. Dieselen kostet meg ca 3500 kroner i fjor, og seilene sparte meg over 7 000 kroner. Hadde jeg hatt en cabincruiser ville båtturene ha kostet meg 35 000 kroner.
Så lenge jeg seiler så vil ikke de økte prisene svi. Det blir det kanskje en tusenlapp ekstra. Til sammenligning brukte jeg over dobbelt så mye på motorservice som drivstoff i 2021.
Norge er et land hvor motorbåter dominerer. Med høye drivstoffprisen blir seilbåter et mer attraktivt alternativ. Det kan påvirke bruktmarkedet nå før sommeren.
Axel Nissen-Lie