– Innerlineren ikke avgjørende for båtens styrke
Dufours advokat hevder at båten er konstruert og bygget i samsvar med krav oppstilt av klassifikasjonsselskapet Bureau Veritas. Videre anføres at kravet er foreldet.
– Innerlineren har i seg selv ingen nødvendig styrkefunksjon, hevder Dufour i rettsaken mellom verftet og en norsk båteier, som nå er i gang.
Tvisten i Fredrikstad Tingrett handler om saksøker Halfdan A. Solbergs Dufour 405 fra 2011 er sjødyktig eller ikke. Solberg oppdaget et sprekk mellom kjøl og skrog alt etter første sesong. I 2015 ble båten inspisert av takstmann Are Wiig. Han ga båten seilingsforbud, men Dufour hevder at takstmannen tar feil. Båteieren fikk utført arbeid for å feste innerlineren til skroget etter Dufours anvisninger, men professor Andreas Echtermeyer, mener at dette ikke har vært tilstrekkelig. Han er her som konsulent, men har også engasjement på NTNU i Trondheim.
Ingen strukturell problem
Båten er konstruert slik at styrken ligger i selve skrogkonstruksjonen samt i spesifisert laminering mot områdene rundt kjølinnfestingen/mastestøtten og motorrommet. Innerlineren har i seg selv ingen nødvendig styrkefunksjon, men tjener til innfesting av interiøret, kommer det frem av rettspapirene fra advokat Hans Chr. Steenstrup. Via sin advokat hevder det franske verftet hevder at vitnet Are Wiig, og fagkyndig vitne Andreas Echtermeyer, har basert sine uttalelser på manglende kunnskap om selve skrogkonstruksjonen.
Foreldet krav
Dufour hevder også at kravet fra Solberg er foreldet. Båten er levert i 21.05.2011, som er utgangspunkt for den alminnelige treårs foreldelsesfrist.
Båten ble solgt med en to års garanti. Det antas å løpe en frist fra utløpet av garantitiden på tre år for krav som er dekket av garantien. Aller siste frist for å fremme krav under garantien utløp derfor 21.05.2016, kommer det fram av rettspapirene.
Rettsaken er nå i sin andre dag. Den avsluttes fredag 2. mars.