Enklere tillegging
Thoralf Apenes syns det var for mye jobb å legge til i båsen, og gjorde noe med det. Se film.
Apenes har en 35-fots Contest av god gammel årgang. Båten har et høyt fribord. Det gjør det tungvint å hoppe på brygga for å få tak i trossen.
– Når det er kraftig vind er det en utfordring å komme inn i den trange båsen ute å komme borti med skroget. Det er også tungt å få gjort fast fortøyningene når jeg er på tur alene, forteller oppfinneren til Seilas.
Myk tillegging
Apenes’ system består av myke hjul og armer som omslutter seg rundt skroget via et fjærsystem. Armene rettleder båten, samtidig som de demper farten.
– Jeg har brukt tre år på utvikle systemet. Dette er den tredje prototypen som jeg har laget. Hele tiden er systemet blitt forenklet. Jeg startet med å bygge en i tre for å se om ideen min kunne fungere. Nåværende modell er temmelig lik slik Easydocker vil bli i produksjon. Jeg vi skal jobbe med nå er det estetiske. De gule hjulene vil bli hvite eller blå, sier oppfinneren som er lege til vanlig.
For de late
Thoralf Apenes har brukt systemet nå i ter år, og setter pris på det late livet. Han slipper å rote med fenderne når han skal inn og ut fra sin hjemmehavn. Fortøyningen blir også en lek. Apenes fortøyer båten med kun to tamper, på styrbord og babord baug. En stang på armen gjør at man lett for tak i trossen. – Flere fortøyninger trengs ikke, systemet holder båten på plass, mener båteieren, som forteller at det nå er mye enklere å ta båten ut på en liten ettermiddagstur, gjerne alene.
Med baugen inn
Apenes legger båten med baugen inn, men systemet fungerer like bra om man foretrekker å bakke til kai. På Dronningen er det montert en Easydocker hvor eieren legger til med hekken inn, og det fungerer bra, forteller Apenes. Prototypen er også tilpasset seilbåtskrog som har mer en jevn kurve på sideskroget, men at systemet også vil fungere på motorbåter om man justerer vinklene litt.
Klart for markedet
Thoralf Apenes har funnet en produsent av systemet, og det vil bli laget i Norge. Det neste nå er å ta kontakt med bryggeprodusentene for å høre om hva de syns om løsningen. – Jeg har observert at folk gjerne betaler ekstra for å ha det enklere på sjøen. Baugpropell og elektrisk ankervinsj er nesten blitt standard. Rullemast også. Easydocker vil koste om lag 20.000,- og det er småpenger i forhold til hva andre systemer som forenkler båtlivet koster, forteller oppfinneren.
Du finner mer informasjon på www.easydocker.no