Elan med aggressiv design
Kule linjer og fornuftige spesifikasjoner skal lokke nye Elan-kunder.
Det slovenske verftet og konstruktør Humphreys Yacht Design har søkt designhjelp fra italienske Pininfarina til linjene og komposittspesialisten Gurit for en sterkere, lettere konstruksjon på E6. Båten ble i disse dager sjøsatt.
–Lavere vekt, og større seilareal. Dyp T-kjøl. Smal i vannlinjen, men bed over dekk, og knekkspant som gir økt rettende moment når båten krenger.
8 knop på kryss, og doble tall på slør. En båt som både skal fungere for racing, men også for familieturseilere, fortalte Tom Humphreys under presentasjonen av båten 12. mars.
Elans raskeste
Dette blir Elans flaggskip med en skroglengde på 47 fot. I forhold til trenden, så er nye E6 moderat i bredde, og med smal vannlinje, så vil nok båten være lettdrevet.
Verftet hevder E6 blir den stiveste og letteste båten i segmentet, men det oppnår de ved å bruke en svært dyp kjøl. Sammenlignet med X4.9, som er en større båt, så veier den nye Elan E6 mer, om vi fjerner kjølene.
Dekkslinjer med særpreg
Det er overbygget og under dekk at Pininfarina har skapt en forskjell. I en tid hvor båten blir mer og mer like, så er det slik styling som skaper en visuell variasjon. Pininfarina har latt dekksvinduene vri seg over på hytte dekk bak mot cockpiten.
Cockpiten viser at E56 er egnet for både tur og for regatta. Den leveres med løst, eller fastmontert cockpitbord. Du kan også velge mellom stor, liten, eller ingen badeplattform. Bak rormannen er de to bokser som fungerer som tofte for romannen. Disse kan utstyres med grill og kjøleboks.
Standard får båen en aluminiumsmast fra Selden, men kan også leveres med en høyere karbonmast.
. | Elan E6 | Salona 46 | Hanse 460 | Arcona 50 | X4.9 |
Lengde | 14,10 m | 13,50m | 13,87 m | 14,99 m | 15,08 m |
Vannlinje | 13,68 m | 12,23 m | 13,05 m | 13,98 m | 13,58 m |
Bredde | 4,49 m | 4,20 m | 4,79 m | 4,6 m | 4,49 m |
Dybde | 2,8 m | 2,44 m | 2,25 m | 2,4 m | 2,4 m |
Vekt | 11250 kg | 9800 kg | 12600 kg | 12900 kg | |
Ballast | 3267 kg | 2887 kg | 3400 kg | 6800 kg | 5480 kg |
Storseil | 68 kvm | 63 kvm | 64 kvm | 80 kvm | 72,2 kvm |
Fokk | 53 kvm | 45 kvm | 42 kvm | 63 kvm | 57,1 kvm |
Spinnaker | 202 kvm | 152 kvm | 170 kvm | 212 kvm | 230 kvm |
Motor | 57 hk | 57 hk | 80 hk | ||
Pris | 380 000 euro | 295 000 euro | 270 000 euro | 617900 euro |
Stor salong
Pininfarina har også satt særpreg under dekk, men ikke på noen skremmende måte. Det er gjort små grep som gjør at nyheten står ut fra mengden. Innredningen blir lys, men det er også mye tre. Det er mulig å gjøre salongen om til dobbeltkøye, og for å få plass til alle overnattingsgjester rundt bordet, så er det digert. I motsetning til andre båter på denne størrelsen som benytter salongbordet hele båtens bredde.
Båten leveres med to bad, og tre eller fire lugarer. Den kan også leveres med elektrisk motor, to på 10 kW, eller en på 15 kW.
Prisen virker også hyggelig, den starter på 380 000 euro uten moms. Det er nærmere Hanse enn X-Yacht i pris.
.