– Eldrift gir unike muligheter for Norge
Espen Barth Eide (A) holdt nylig et innlegg på Elbåtforeningens årsmøte. Han sa at vi har store forandringer foran oss.
Espen Barth Eide er stortingsrepresentant for Oslo Arbeiderparti. Den tidligere forsvarsministeren og utenriksministeren er i dag første nestleder i Energi- og miljøkomiteen med olje, energi, vassdrag og miljøvern som arbeidsområder. Han merker at et stort skifte er på vei.
– Klimaskiftet vil forandre samfunnet. Vi må se det som en mulighet, ikke en utfordring, startet han sin tale med å si. Han mener at vi må bruke vår kompetanse til å ta en ledende rolle i skiftet.
Politisk vilje
– Vi ser en mye større vilje til forandring i samfunnet. Klimaskiftet er sant, og Greta Thunberg har rett. Hun har ingen egne meninger, men formidler snittet av hva forskerne mener. Hun er ikke ekstrem, sa stortingsrepresentanten.
Espen Barth Eide ser at ideer fra USA, hvor Demokratene har utarbeidet planer for et grønt skifte, er på vei til Europa. Han mener sjansene for at det grønne skiftet først kommer i Europa er store. Verden tar klimaspørsmålet på alvor. Nye politiske krav vil føre til dyrere bensin og diesel, men alternative løsninger vil bli billigere når volumene øker.
«European Green Deal» har som mål at Europa blir det første klimanøytrale kontinentet i verden, og de jobber mot å nå dette i 2050.
– Folks liv blir annerledes, men bedre. Vi er flinke til omstilling. Vi må komme først til fremtidens løsninger, uttalte Barth Eide.
Mye skjer
– Alle skip vil være klimanøytrale i 2050, og det er lenge til. Men for å klare dette, alle nybygg fra 2030 ha alternative energiløsninger, og det er om bare 10 år, sa Barth Eide. Han mener at hydrogen og ammoniakk vil være løsningen. Han mener vi vil høste fornybar energi, og bære energien via hydrogen eller elektroner til der energien skal brukes i fremtiden. Olje inngår ikke i fremtidens energimiks.
– Sluttdato for oljeindustrien er unødvendig, fordi etterspørselen vil bli borte. Den er alt synkende. Det er leting og bygging som gir arbeidsplasser i oljeindustrien, ikke produksjonen, så arbeidsplassene forsvinner før inntektene blir borte. Vi må komme først til fremtidens løsninger, oppfordret politikeren, som mener at skiftet er en ypperlig mulighet for norsk båtindustri til å vokse.
– Verden ser på Norge når det gjelder elbiler. Vi lager ikke elbiler, men det har gitt infrastrukturarbeidsplasser. Vi er ledende på elektrifisering av skip, og vi er «Early adapters». Nye løsninger får raskt en stor markedsandel, og det gir et bilde av fremtidens marked og løsninger. Det gir spennende muligheter, avsluttet en optimistisk politiker.