– Utslipp skal halveres
Erna Solberg åpnet Elbåt-konferansen med å fortelle at klimautslippene må ned, også fra fritidsbåter.
Elbåtkonferansen i Vollen i slutten av april ble holdt digitalt, mens utstillingen blir utsatt til august. Konferansen var med viktige aktører for et grønt skifte, samt politikere.
– Norge har verdens flotteske kyst hvor vi ror og seiler, men de aller fleste bruker motor. Ferske tall viser at Fritidsbåter slipper ut 530 000 tonn CO2, og mye tyder på at tallet øker, uttalte statsministeren under konferansen. Hun gleder seg over en maritim bransje som tar utfordringen med klimautslipp, men påpeker at alle typer båtliv må bli bærekraftig. Utslippet skal kuttes med 50 prosent innen 2030.
– Elbåten er fremtiden
Konferansen ble sendt fra Vollen i Asker, og den båtglade ordføreren i Asker, Lene Conradi fikk ordet etter Statsministeren.
– Asker har en attraktiv kystlinje som mange vil bruke, i båt, kajakk, på seilbrett, på svaberg eller strender. Da er det viktig å kunne nyte kystlinjen side om side. Det er en av grunnene til at elbåten er fremtiden, uttalte Lene Conradi.
– Asker er på topp med elbiler, et resultat av politisk vilje. Nå håper jeg på en vekst av elbåter, og en infrastruktur som kan oppgraderes til også nyttefartøy slik at Oslofjorden kan bli et nytt kollektivfelt, fortalte ordføreren.
– Det finnes over 600 000 motoriserte fritidsbåter i Norge. Det store salget av nye båter gir en stigende utslippstrend, både av klimagassutslipp og andre miljøproblemer. Jeg er glad for å en økene oppmerksomhet om båter med lavere utslipp, uttalte klima og miljøminister Sveinung Rotevatn.
– Et bedre kunnskapsgrunnlag knyttet til hvordan utslipp fra fritidsbåter kan kuttes er helt nødvendig. Regjeringen vil derfor kartlegge utslipp og potensiale for å redusere utslipp fra fritidsbåter, sa ministeren og la til at Regjeringen vil vurdere virkemidler til å stimulere til null og lavutslippsløsninger i tiden fremover, og har tro på forskningsbaserte og kommersielle løsningene som kommer på markedet er avgjørende for omstillingen.
Spennende mye løsninger
Konferansen viser at det kommer mange nye og spennende løsninger i tiden fremover.
– Pris er det største utforingen for elektriske fritidsbåter, mener Leif A. Stavøstrand som utvikler kraftige elektriske motorer, og har størst etterspørsel fra det profesjonelle markedet. På grunn av lave driftskostander blir en elektrisk investering nedbetalt på to ti tre år i proffmarkedet. Han mener at det aller meste blir bedre med elektrisk fremdrift. Fart er ingen problem, rekkevidde er heller ingen problem fordi den øker så mye når farten reduseres.
Svein Kvernstuen i Beyonder er i ferd med å utvikle nye bærekraftige batterier med egenutviklet teknologi. Løsningen er å benytte aktivt karbon og silisium i stede for kostbare metaller.
Bjørn Hønsi Følling i Plug fortalte om ladeløsninger for elbåter, og Nora Sjögren Johre i Canal Boats Telemark og Christer Ervik i Kruser fortalte om deres tilbud om å leie elektriske båter.