Vikingskip får norskutviklete elmotorer
SeaDrive i Tønsberg utvikler løsninger for fremtidens båtliv. Løsningen vil få sin ildprøve på Klåstadskipet. I 2020 legger skipet ut på langtur og vil være underveis i fem år.
Klåstadskipet er en rekonstruksjonene av en 16,5 meter lang knarr funnet ved Klåstadkilen ved Larvik. Fartøyet satte seil i høst, og nå får det 20 meter lange skipet fire unike elmotorer som gjør at mannskapet slipper å ro når vinden uteblir.
– Vi har utviklet elmotorer som kan dreies. Det gjør at motoren som gir båten fremdrift, også fungerer som thrustere, og gir økt manøvreringsmuligheter, forteller Finn Limseth i SeaDrive. Både vikingskip-replikaen og SeaDrive holder til i Tønsberg.
LES: Klåstadskipet på jomfrutur
Mer effektive
– Våre drev er slankere, og vil derfor yte mindre motstand gjennom vannet, som igjen forlenger rekkevidden, mener utvikleren. SeaDrive har investert stort for å kunne produsere elmotor-løsningene i Tønsberg.
– Undervannshuset er også produsert slik at vi kan sette propellen på forsiden, slik som Volvo Penta gjør med sine IPS-drev. Det gir ytterligere bedre ytelse, forklarer Limseth.
De fire motorene på Klåstadskipet er på 10 kW hver. En slik motor kan erstatte en 20-30 hester. SeaDrive vil også produsere en mindre utgave på fem kilowatt, samt en større på 20 kW. Motorene er egnet for båter med begrenset fart, som snekker og seilbåter.
Fleksibelt system
Selve elmotoren er plassert i drevet. I drevet er det også plass til elektronikk. Drevet er enkelt å montere under båten. Det finnes ulike lengder på stammen mellom motoren og skroget, og også en finne under, som gjør at hele motoren kan brukes som ror. Motor og stammen kan også brukes som en påhengsmotor.
Løsningen med at motoren kan rotere under skroget gir mange muligheter. Flere slike motorer kan jobbe sammen, og skape en avansert docking-løsning.
Finn Limseth mener at prisen også er fordelaktig.
Også for høyere fart
SeaDrive har også funnet frem noen svært avansert og kompakte elmotorer med høyere ytelse, som går på høyere spenninger. En slik motor er testet på en planene racerbåt, hvor den er satt inn i en modifisert 25 hester.
Billigere batterier
– På Klåstadskipet vil vi fjerne noe av ballasten, som er av stein, og erstatte dette med blybatterier. Vi bruker dette, fordi det blir enklere å gi service, eller erstatte. Mye av tiden vil Klåstadskipet være i Russland. Skipet vil seile dagsetapper, og det gir tid for å lade om natta. Foruten høy vekt, så er også lang ladetid en ulempe med blybatterier, forteller Limseth.
– Prisene på litiumbatterier faller. Mange snakker om at elrevolusjonen ville starte når prisen per kilowatttime falt under 100 dollar. Det skjedde i fjor. De siste årene har prisen falt 25 % i året, sier Limseth. Han mener derfor at det er smart å ikke kjøpe full batteripakke nå, men bygge ut etter hvert.
SeaDriv har tilgang til batterier fra Tesla fra biler som er kondemnert. Disse batteriene deles opp i 16 deler av 25 volt, godt egnet for motorene de selger.
Også ladeløsninger
SeaDrive har sammen med et annet selskap utviklet ladeløsninger for elbåter. Til nå er det vanlig å lade elbåter med vanlig landstrømkabel, CEE, eller Schuko. Disse kan gi 3,7 eller 2,3 kW. Da går det sakte å lade store batterier.
– Til sommeren blir det satt opp Type 2 kontakt i Tønsberg, som Klåstadskipet vil bruke. Dissekontaktene kan gi opp mot 22 kW, forteller Limseth. Type 2 kontakt er standard for elbiler. Kontakten har innebygget kommunikasjon med enheten som lades, og leverer ikke noe strøm før det er dialog.
– Kontaktene er avanserte, og kan styres med Vipps, det gir en enkel betalingsmulighet forteller Limseth.