MANGE BRUKSOMRÅDER: Slike små el-motorer begynner å bli populære. De er lette og stillegående, og krever minimalt vedlikehold. Men ennå er prisene en del høyere enn for tilsvarende bensinmotorer. Vi har ikke fått oppgitt norske priser for Avator 7.5e, det er uansett neppe grunn til å tro at Mercury klarer å presse prisene ned mot tradisjonelle bensinmotorer.

Interessant elmotor fra Mercury

Mercury lanserte sin første utenbordsmotor, Mercury Avator 7.5e under elektronikkmessen CES 2023 i Las Vegas. Det kan bli en sterk utfordrer til Torqeedo og ePropultion.

Publisert Sist oppdatert

Små elektriske påhengsmotorer er et fornuftig valg på hekken på en seilbåt, eller på en jolle. Lav vekt, ingen støy, ingen lukt og null søl er en fordel. Ulempen er høy pris. Hva Mercury Avator 7.5e vil koste er foreløpig ikke kjent.

Lav effekt

Mercury Avator 7.5e vil få mye til felles med de populære 1 kW motorene fra Torqeedo og ePropultion. Alle tre har en motorkraft på en kilowatt, og alle har ett løst batteri på rundt en kilowatt time. Det gir strøm nok til en time på full fart.

Mercury oppgir effekten til 750 watt på akslingen, om trent en hestekraft. Produsenten hevder at ytelsen kan sammenlignes med en 3,5-hesters firetakter. Det kan muligens stemme, med vår test av Torqeedo og ePropultion mot en 3,5 hk Honda viste noe annet.

Da vi testet i 2019 kostet Torqeedo 23 500 kroner, mens Hondaen bare 5000 kroner.

BATTERIBYTTE: Batteriet byttes enkelt, uten bruk av verktøy
SMART: En hurtigkobling gjør det lett å ta motoren av den fastmonterte braketten.
DISPLAY: Nyheten har et innebygget display, men kan også kobles til mobilenheter for utfyllende informasjon

For liten seilbåt

Da vi testet Torqeedo og ePropultion mot Honda 3,5 hk, testet vi motorene på en seilbåt, en gummijolle og en lettdrevet robåt.

Testen viste at en slik motor har nok kraft for å brukes på en gummijolle for en kort tur til land, men at den har for lite krefter for en 26 fots seilbåt. Det funket på flatt vann, men ikke i motvind.

På seilbåten, en IF på 26 fot, oppnådde den beste elmotoren en fart på 4,3 knop, mens rekkevidden i 3,5 knop var på 7,1 nm. Bensinmotoren ga 5 knop, og en takt bensin holdt til 11 nm.

På gummijolla var farten på 4,6 for el, og 4,8 for bensin, mens den på robåten havnet begge på 5,6 knop, antagelig maksimal skroghastighet.

. Avator 7.5e ePropultion Torqeedo
Effekt1000 kW1000 kW1000 kW
Vekt uten batteri16,7 kg18,6 kg14,6 kg
Vekt batteri7,1 kg8,8 kg6,5 kg
Totalvekt23,8 kg27,4 kg21,1 kg
Energi1000Wh/48v1018Wh/40v915 Wh/30v

.

.