Den første emigrantskuta

RESTAURATIONEN: Norges første emigrantskute er gjenskapt og seiler igjen. Har går hun for forseil og storseil, mens råseilene ikke er satt.
HYBRID: RESTAURATIONEN var originalt en ombygd båt som fikk forhøyet fribordet med tre bordganger.
EL-MOTOR: Båtbygger Jørn Flesjå viser frem det elektriske.
BATTERIER: Solid skute bygd på «gamlemåten». Men fremdriften skjer med batteridrift og det er brukt separate enkeltceller på ubåt-maner.
ORIGINALT: Alt er så «originalt» som mulig. Rorstammen er for eksempel av tre, og den kommer opp et stykke inn på akterdekket, slik den skal gjøre på slupp-maner.
VAKRE DETALJER: Tradisjonell slupprigg (én delt mast) med vakre detaljer. Alle beslag er «hjemmesmidd».
SKIPSKLOKKE: Skipsklokke må det være i en slik båt.
KRUMTAPPER: Gunleif Seldal (t.v.) har forsket for å finne ut hvordan skuta skulle se ut, og Jørn Flesjå har ledet byggingen.

53 seilere på 54 fot

I 1825 seilte de første nordmennene til USA. Det skjedde i 54 fot store RESTAURATIONEN. Om bord var 53 mennesker. Nå er skuta gjenskapt.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER