Nå kan en Spirit Yacht bli din

Spirit Yachts i England bygger kundetilpassete trebåter med klassiske linjer. De seiler bra, og ser enda bedre ut, men er heller ikke billige.

Publisert

Når James Bond seiler, så er det i en båt fra Spirit Yachts. I siste film er det til og med hans leketøy etter at han har gått av som agent. Det er en Spirit 45. Her om dagen kunne du lese om Spirit 111 her på SEILmagasinet, den største trebåten bygget i England siden J-Class båtene på 30-tallet.

Det er verftets største modell, men deres nyeste båt er deres minste, en dagseiler på bare 30 fot. Båten er bygget for en kunde, og vil bli utstilt på messen i Dusseldorf i januar. Spirit har ikke sagt noe om pris, og det er nok en av de dyreste 30-foterne på markedet, men vil nok også være verftets billigste.

Miljøriktig

Spirit Yachts bygger sine båter i tre, men på en moderne måte. Lag av finer limes sammen med epoxy som gjør skroget sterkt og vedlikeholdsfritt. Verftet påstår at en slik konstruksjon blir lettere og sterkere enn glassfiber, og at det bare er karbon som gir en bedre styrke til vekt forhold. Skroget er gjort helt vanntett med et tynt lag linfiber laminert på yttersiden.

Elektrisk motor

Epoxyen verftet har brukt på 30-foteren er laget med biologisk olje, noe som skal gjøre hele konstruksjon mer miljøvennelig. Som 111-foteren, så har også 30-foteren elektrisk motor. I denne sitter det en 4 kW motor fra Torqeedo. Motoren er en pod, plassert under skroget. Batteribanken er på 5 kW, og med en fart på fem knop skal rekkevidden være 16 nm.

Batteriladeren er på 650 watt, og skal lade batteriet på 7-8 timer.

Velseilende

Spirit 30 har en klassisk skrog, men et moderne undervannsskrog. Med en bredde på bare to meter, blir båten svært lettdrevet. Vekten er på 1,7 tonn, hvor 40 prosent er som ballast. Båten har en komfortabel cockpit utviklet slik at rormannen kan enkelt håndtere seilene.

Båten er testet ut i opp til 10 m/s vind, og den gjør 6,8 knop på kryss under gunstige forhold, mens man på slør har sett hastigheter over 10 knop.

Første båt er bygget uten innredning, mens neste vil ha en enkel cabin hvor det kan være mulig å sove.